Assessment of student education quality in the field of study – state and municipal management by the experience of the Federal internet-examination for graduates of bachelor degree
Open Education
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Assessment of student education quality in the field of study – state and municipal management by the experience of the Federal internet-examination for graduates of bachelor degree
Оценка качества подготовки студентов по направлению подготовки Государственное и муниципальное управление по опыту проведения Федерального Интернет-экзамена для выпускников бакалавриата |
|
Creator |
V. Maslihina Yu.; Volga State University of Technology
E. Bogatyrev D.; Financial University under the Government of the Russian Federation T. Kolesnikova G.; Volga State University of Technology O. Poryadina V.; Institute of Quality monitoring LTD В. Маслихина Ю.; Поволжский государственный технологический университет Е. Богатырев Д.; Финансовый Университет при правительстве Российской Федерации Т. Колесникова Г.; Поволжский государственный технологический университет О. Порядина В.; НИИ мониторинга качества образования |
|
Subject |
independent assessment of student education quality; Federal internet-examination for graduates of bachelor degree; state and municipal management; pedagogical measuring materials; educational standard
независимая оценка качества подготовки студентов; Федеральный Интернет-экзамен для выпускников бакалавриата; Государственное и муниципальное управление; педагогические измерительные материалы; образовательный стандарт |
|
Description |
Information base of research consists of informational and methodological support (model of pedagogical measuring materials and evaluation model, bank of tasks and the results of their implementation during the period 2014–2016) in the field of study 38.03.04 (081100.62) state and municipal management (undergraduate level). Content analysis, statistical methods and tests are used in this research.Directors of institutes and deans of faculties, heads of departments, academic staff and leading lecturers of universities, belonging to the Association of leading universities in Economics and Management, participated in the discussion of the pedagogical measuring materials as well as the lecturers, who are independent experts in the competitive commissions and the commissions on observance of requirements to office behaviour of state civil servants and settlement of interests’ conflict in state and municipal executive authorities. At the development stage it was organized the internal reviewing and mutual testing of tasks, independent review and expertize of the created pedagogical measuring materials were carried out by the specialists with an extensive experience in executive authorities.The article is dedicated to the experience of independent assessment of quality for graduates of bachelor degree in the field of study 38.03.04 state and municipal management, the normative study assessment is given. The exam programme, the structure of pedagogical measuring materials and test results of students are analyzed. Examples of tasks are given.The analysis of quantitative indicators of participation of Russian universities and students in the Federal internet-examination for the graduates of bachelor degree showed the exam demand and the public interest in information on its results, which can be used to make different managerial decisions with the purpose of improving the quality of higher education.
Цель исследования заключается в анализе результатов проведения Федерального Интернет-экзамена для выпускников бакалавриата (ФИЭБ) за 2014–2016 гг. по направлению подготовки 38.03.04 (081100.62) Государственное и муниципальное управление.Информационную базу исследования составило информационно- методическое обеспечение (модели педагогических измерительных материалов (ПИМ) и оценки их выполнения, банк заданий ПИМ и результатов их выполнения за период 2014-2016 гг.) по направлению подготовки 38.03.04 (081100.62) Государственное и муниципальное управление (уровень бакалавриата). В исследовании использовались контент-анализ, статистические и тестологические методы.В обсуждении подходов к разработке ПИМ привлекались директора институтов и деканы факультеты, заведующие кафедрами, научные сотрудники и ведущие преподаватели вузов, входящих в Ассоциацию ведущих вузов в области экономики и менеджмента (АВВЭМ), а также преподаватели, являющиеся независимыми экспертами в конкурсных комиссиях и комиссиях по соблюдению требований к служебному поведению государственных гражданских служащих и урегулированию конфликта интересов в государственных и муниципальных органах исполнительной власти. На этапе разработки проводилось внутреннее рецензирование и взаимопроверка заданий, независимое рецензирование и экспертизу созданных ПИМ проводили специалисты-практики, имеющие большой стаж работы в органах исполнительной власти.В статье рассмотрен опыт независимой оценки качества подготовки студентов, оканчивающих образовательную программу по направлению подготовки 38.03.04 Государственное и муниципальное управление, приведено нормативное обоснование проведения такой оценки. Подробно проанализированы программа экзамена, структура педагогических измерительных материалов и результаты тестирования студентов. Приведены примеры заданий.Анализ количественных показателей участия вузов РФ и студентов в Федеральном Интернет-экзамене для выпускников бакалавриата выявил востребованность экзамена и заинтересованность общественности в получении информации по его результатам, которая может быть использована для принятия различных управленческих решений с целью повышения качества высшего образования. |
|
Publisher |
Plekhanov Russian University of Economics
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2016-12-08
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://openedu.rea.ru/jour/article/view/330
10.21686/1818-4243-2016-6- |
|
Source |
Open Education; № 6 (2016); 18-26
Открытое образование; № 6 (2016); 18-26 2079-5939 1818-4243 10.21686/1818-4243-2016-6 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://openedu.rea.ru/jour/article/view/330/304
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|