Record Details

The development of entrepreneurial capacity and business activity of students of educational establishments using information and communication technologies

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title The development of entrepreneurial capacity and business activity of students of educational establishments using information and communication technologies
Развитие предпринимательского потенциала и деловой активности обучающихся образовательных организаций с использованием информационно-коммуникационных технологий
 
Creator L. Danchenok A.; Plekhanov Russian University of Economics
N. Komleva V.; Plekhanov Russian University of Economics
Zh. Musatova B.; Plekhanov Russian University of Economics
Л. Данченок А.; Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова
Н. Комлева В.; Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова
Ж. Мусатова Б.; Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова
 
Subject youth entrepreneurship;entrepreneurial potential;business activity;educational technology;information and communication technologies
молодежное предпринимательство;предпринимательский потенциал;деловая активность;образовательные технологии;информационно-коммуникационные технологии
 
Description The article is devoted to problems of organizational and methodical process modeling of the entrepreneurial potential and business activity of students of educational institutions through the use of Smart-technologies. It is noted that the successful implementation of enterprise and business projects are the basis of economic development of society, with the main factor for the development of entrepreneurship in the country in the long term is to develop the entrepreneurial mindset of young people. Entrepreneurial younger generation reserve created for the period of study, will provide the subsequent decades of business operation, incomenot only to the owner, but also the composition of personnel of the company and, in general, the country. The specifics of perception of the new generation of knowledge, learning and the formation of professional skills is that their effectiveness depends, sometimes completely determined by the degree of use of information and communication technologies, not only in the preparation and implementation of knowledge by the learners, but also in the work themselves teachers. Therefore, an effective and modern instrument for achieving the development goals of the business potential and business students to provide such forms of work with students, which would stimulate their interest in entrepreneurship through the active use of information technologies. The organizational and methodological training model and a set of measures aimed at developing the entrepreneurial potential and business activity of the young generation. To a large extent the elements of our model successfully implemented in REU them. GV Plekhanov at the Faculty of “Marketing Business School and Entrepreneurship”, to carry out training business technologies in relevant areas of knowledge for the information society and the modern state of the economy – business intelligence, innovation and creative business, crisis and risk management, technological Strategic Management (MBA program and a mini-MBA, retraining and refresher courses, professional orientation of varying lengths; trainings and workshops). The main purpose – to form students practical skills and competence for business management in modern conditions. The goal of the entrepreneurial potential and business activity of youth should help to improve the system of vocational guidance work with students, the creation of a continuous training system, the integration of general and further education for the development of entrepreneurship and business activity in the educational institutions of higher and secondary levels of education. A number of recommendations on the organization of professional space ICT teacher and the use of various forms of work with students in order to effectively transfer knowledge, determine their entrepreneurial potential, and the development of entrepreneurial activity. Modern professional space ICT teacher, especially in applications such areas as business training, should be focused on mutual transfer of technologies in an integrated chain: education - science - practice.
Статья посвящена проблемам организационно-методического моделирования процессов развития предпринимательского потенциала и деловой активности обучающихся образовательных организаций на основе использования Smart-технологий. Отмечается, что предпринимательство и успешная реализация бизнес-проектов лежат в основе экономического развития общества, при этом основным фактором развития предпринимательства в стране в долгосрочном периоде является формирование предпринимательского мышления молодежи. Предпринимательский задел молодого поколения, созданный за период учебы, обеспечит в последующем десятилетия функционирования бизнеса, приносящего доход не только самому предпринимателю, но и кадровому составу компании и, в целом, стране. Специфика восприятия новым поколением знаний, процесса обучения и формирования профессиональных навыков состоит в том, что их результативность напрямую зависит, а иногда полностью определяется степенью использования инфор- мационно-коммуникационных технологий, причем не только в процессе получения и реализации знаний самими обучающимися, но и в работе самих педагогов. Поэтому действенным и современным инструментом достижения цели развития предпринимательского потенциала и деловой активности обучающихся является разработка таких форм работы с учащимися, которые стимулировали бы их интерес к предпринимательству за счет активного использования информационных технологий. Представлена организационно-методическая модель подготовки и проведения комплекса мероприятий, направленных на развитие предпринимательского потенциала и деловой активности молодого поколения. В значительной степени элементы рассмотренной модели успешно реализованы в РЭУ им. Г.В. Плеханова на факультете  «Бизнес-школа маркетинга и предпринимательства», осуществляющем обучение бизнес-технологиям в актуальных областях знания для информационного общества и современного состояния экономики – бизнес-аналитики, инновационного и креативного бизнеса, антикризисного и риск-менеджмента, технологичного стратегического управления (программы MBA и мини-МВА, профессиональной переподготовки и  повышения квалификации, курсы профессиональной направленности различной продолжительности; тренинги и мастер-классы). Основная цель - сформировать у слушателей практические навыки и компетенции для управления бизнесом в современных условиях. Реализации цели развития предпринимательского потенциала и деловой активности молодежи должны способствовать совершенствование системы профориентационной работы с обучающимися, создание системы непрерывной подготовки, интеграция общего и дополнительного образования по развитию предпринимательской деятельности и деловой активности в образовательных организациях высшего и среднего уровней образования. Приведен ряд рекомендаций по организации профессионального пространства ИКТ-педагога и применению различных форм работы с обучающимися с целью эффективной передачи знаний, определения их предпринимательского потенциала и развития предпринимательской активности. Современное профессиональное пространство ИКТ-педагога, особенно в таких прикладных направлениях как бизнес-обучение, должно быть ориентировано на взаимный трансфер технологий в целостной цепочке: образование – наука – практика.
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor

 
Date 2016-11-09
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/323
10.21686/1818-4243-2016-5-77-84
 
Source Open Education; № 5 (2016); 77-84
Открытое образование; № 5 (2016); 77-84
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2016-5
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/323/293
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).