Problem of consciousness in learning systems and environments
Open Education
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Problem of consciousness in learning systems and environments
Проблема сознания в обучающих системах и средах |
|
Creator |
S. Sergeev F.; Saint Petersburg state University
A. Sergeeva S.; Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics С. Сергеев Ф.; Санкт-Петербургский государственный университет А. Сергеева С.; Санкт-Петербургский национальный исследовательский университет информационных технологий, механики и оптики, Санкт-Петербург |
|
Subject |
interactivity;interface;information system;communication training;technogenic environment
интерактивное взаимодействие;интерфейс;информационная система;обучающая коммуникация;техногенная среда |
|
Description |
The article deals with the problems that arise when a human is involved into a complexly training systems and the environment. A theoretical analysis of the infl uence of consciousness on the training mechanisms within the framework of post non-classical conceptions of human psyche functioning was conceived. We argue that consciousness is not intended to refl ect the objective reality and acquire knowledge, and solves the problem of the construction of the subjective world, which is the sum of compromises between the subject and the dynamic environments of his experience. In contrast, consciousness selects and harmonizes the information useful for human life.The role of consciousness in training is largely contradictory and confusing. It is also the source of the new information. The information is distorted in order to create a world view, which tends to objectively contradictive to the outside observer and consistent for refl ective being. We stressed the important role of human’s multimodal sensory experience in the process of interaction between conscious and unconscious forms of knowledge creation and processing. We consider the qualitative difference between physical reality and the model presented in the subjective world. We postulated the existence in the mind of a human dynamic virtual model. According to this model, the natural world is delimited by person and opposed to it being a source of events that make up the content of his life. The border which was built in the consciousness divides constructed reality into the inner and outer worlds. These worlds have different significance for the subject, defining the nature of its activities.We analyzed models the structure of reality and reality as a world’s refl ection offered by Karl Popper, K. K. Kolin, R. Redfield, G. Roth. The attention was paid to the neurobiological model of subjective reality by V. Sergin, which proposed a hypothesis of automatic identification postulating a secondary to human sensory categories. These processes occur cyclically, and their frequency determines the speed of subjective time. The authors of this article propose a mechanism of generating a subject environment (the world of reality) according to which the environment is perceived by man. It is organized element of subjective reality constructed by the body in the process of analyzing the essential relationship of the body and physical reality.It is presented in the form of coordination with other autopoietic systems that allow for the integration of the body and the subject in a niche of individual existence. It is a complex structural evolutionary self-organizing system, resulting from the interaction and coordination of autopoietic systems of the body. Subjective reality is the result of a reduction in the physical reality organization of the human psyche. We show the infl uence of the mind on the mechanisms of human integration with artificial learning environments. It is concluded that in order to improve the effectiveness of complex training ergonomics systems must take into account the properties of conscious regulation of the subject, its dependence on the context. To protect against the destructive mechanisms of action of consciousness training we advise to restrict the user’s intervention in critical modes of operation created a complex training system.
В статье рассматриваются проблемы, возникающие при включении человека в сложноорганизованные обучающие системы и среды. В рамках постнеклассических представлений о функционировании человеческой психики проведен теоретический анализ влияния механизмов сознания на обучение. Показано, что сознание не служит для отражения объективной реальности и получения знаний, а решает задачу конструирования субъективного мира, представляющего собой сумму компромиссов между субъектом и динамическими средами его опыта. Сознание осуществляет селекцию и гармонизацию полезной для обеспечения жизнедеятельности человека информации.Роль сознания в обучении в значительной мере противоречива и запутана. Оно одновременно является источником поступающей новой информации и искажающим ее фактором, ведет к появлению объективно противоречивой для внешнего наблюдателя и непротиворечивой для рефлексирующего субъекта картины мира. Отмечена важная роль мультимодальности сенсорного опыта человека в процессах взаимодействия сознательной и неосознаваемой форм порождения и обработки знаний. Рассматривается качественное различие между физической реальностью и ее моделью представленной в субъективном мире человека. Постулируется наличие в сознании человека некоторой виртуальной динамической модели. В этой модели мир природы отграничен от человека и противопоставлен ему, являясь источником событий, составляющих содержание его бытия. Граница, выстроенная в сознании, делит конструируемую реальность на внутренний и внешний миры. Они носят различную значимость для субъекта, определяя характер его деятельности. Проведен анализ моделей структуры реальности и действительности в виде картины мира предложенных К. Поппером, К.К. Колиным, Р. Редфильдом, Г. Ротом. Особое внимание уделено нейробиологической модели субъективной реальности В.Я. Сергина, в которой предложена гипотеза автоотождествления, постулирующая вторичный характер осознаваемых человеком сенсорных категорий. Процессы автоотождествления происходят циклически, и их частота определяет темп субъективного времени. Авторами настоящей статьи предложен механизм порождения субъектной среды (мира действительности) в соответствии с которым среда, воспринимаемая человеком, является организованным элементом субъективной реальности, конструируемым организмом в процессе анализа существенных отношений организма и физической реальности. Она представлена в виде координирующихся друг с другом аутопоэтических систем, обеспечивающих включение организма и субъекта в нишу индивидуального существования, является сложноорганизованной эволюционирующей самоорганизующейся системой, возникшей в результате взаимодействия и координации аутопоэтических систем организма. Субъективная реальность является результатом редукции физической реальности в гетеросистемной организации человеческой психики. Показано влияние механизмов сознания на интеграцию человека с искусственными обучающими средами. Сделан вывод о том, что для повышения эффективности сложных обучающих эргатических систем необходимо учитывать свойства сознательной регуляции субъекта, его зависимость от контекста. Для защиты от деструктивного действия механизмов сознания на обучение целесообразно ограничивать вмешательство пользователя в критические режимы функционирования создаваемой сложной обучающей системы. |
|
Publisher |
Plekhanov Russian University of Economics
|
|
Contributor |
—
РГНФ |
|
Date |
2016-07-10
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://openedu.rea.ru/jour/article/view/267
10.21686/1818-4243-2016-3-9-15 |
|
Source |
Open Education; № 3 (2016); 9-15
Открытое образование; № 3 (2016); 9-15 2079-5939 1818-4243 10.21686/1818-4243-2016-3 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://openedu.rea.ru/jour/article/view/267/267
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|