Record Details

ARTIFICIAL AND NATURAL INTELLIGENCE IN ANTHROPOGENIC EDUCATIONAL ENVIRONMENTS

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ARTIFICIAL AND NATURAL INTELLIGENCE IN ANTHROPOGENIC EDUCATIONAL ENVIRONMENTS
Искусственный и естественный интеллекты в техногенных образовательных средах
 
Creator Sergey Sergeev F.; Saint Petersburg State Polytechnical University;
Saint Petersburg State University
С. Сергеев Ф.; Санкт-Петербургский государственный политехнический университет;
Санкт-Петербургский государственный университет
 
Subject intellect; artificial intelligence; complexity; immersive environments; education environments; postnonclassical paradigm; communication; network subculture; the learning subject’s intelligence constructing; diffuse intellect
интеллект; искусственный интеллект; сложность; иммерсивные среды; образова- тельная среда; постнеклассическая парадигма; коммуникация; сетевая субкультура; дискурс; сборка интеллекта субъекта обучения; диффузный интеллект
 
Description In the present article we show the link between both artificial and natural intelligence and the system’s complexity during the life-cycle. Autopoetic’s type of living systems determines the differences between natural and artificial intelligence; artificial environments have an influence to the intelligence abilities development. We present the «diffusion intellect» concept where the diffusion intellect is considered as a synergistic unity of natural and artificial intellect in organized environments. 
В статье показано, что искусственный и естественный интеллекты связаны со сложностью организации систем (сред), ими наделенными, в процессе их жизнедеятельности (функционирования). Аутопоэтический характер живых систем определяет отличия естественного интеллекта от искусственного. Искусственные среды влияют на формирование и проявление интеллектуальных способностей погруженных в них пользователей. Введено понятие диффузного интеллекта как синергетического взаимообъединения искусственного и естественного интеллектов в организованной среде. 
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor

 
Date 2016-05-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/181
10.21686/1818-4243-2013-2(97)-52-60
 
Source Open Education; № 2(97) (2013); 52-60
Открытое образование; № 2(97) (2013); 52-60
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2013-2(97)
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/181/183
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).