MODERN APPROACH TO DIGITAL LITERACY DEVELOPMENT IN EDUCATION
Open Education
View Archive InfoField | Value | |
Title |
MODERN APPROACH TO DIGITAL LITERACY DEVELOPMENT IN EDUCATION
Современный подход к формированию и развитию цифровой грамотности в образовании |
|
Creator |
Sergey Khromov S.; Plekhanov Russian University of Economics (PRUE)
Kameneva Kameneva A.; Plekhanov Russian University of Economics (PRUE) С. Хромов С.; Российский экономический университет имени Г.В.Плеханова Н. Каменева А.; Российский экономический университет имени Г.В.Плеханова |
|
Subject |
knowledge digital divide; digital natives; digital immigrants; Personal Learning Network (PLN); social networking; critical thinking; E-Learning; distributed computing; on-line resource; ICT
«цифровые аборигены»; «цифровые иммигранты»; персональная образовательная среда; социальные сети; критическое мышление; электронное образование; распределенные сети; он-лайн ресурсы; ИКТ |
|
Description |
The article is dedicated to the necessity of formation and development of digital literacies for the professional, educational and personal purposes. The article also provides a detailed classification of digital literacies and competences.Rapid penetration of information technologies in almost all spheres of our life, including education, and the fact that most ordinary users received unlimited access to the Internet, has led to a rapid rise of the information volume or information explosion and massive changes in the way of communication between people in all spheres and also to forming the information society as one of the leading contemporary social processes. Such changes in socio-economic conditions modified the socio-psychological and psycho-pedagogical portrait of the students, the nature of their participation in educational, professional and social life, as well as the methods of teaching the humanities, computer and natural sciences.The basis of modern educational paradigm are such theoretical concepts as digital literacies, distance learning technologies, information and communication technologies, internet resources, multimedia electronic textbooks, online courses, social networks, Internet resources, individualization and differentiation of learning activities, Personal Learning Network, etc. The importance of improving the educational process through the methodical training of faculty members and tutors, the application of use new technologies in teaching, the formation and development of information and communication competences, digital literacies and knowledge is emphasized.
Статья посвящена проблеме формирования и развития цифровой грамотности для профессиональных, образовательных и личных целей. В статье приводится подробная классификация цифровых компетенций пользователя.Стремительное проникновение информационных технологий во все сферы нашей жизни, включая образование, неограниченный доступ простых пользователей в Интернет – всё это привело к информационному взрыву и революционным изменениям во всех сферах жизни, к формированию информационного общества как ведущего социального процесса современности. Эти изменения способствовали трансформации как социально-психологического портрета современного студента и преподавателя, так и методов и технологий преподавания гуманитарных, информационных и естественных дисциплин.Основой современной образовательной парадигмы стали концепции цифровой грамотности, дистанционных образовательных технологий, Интернет-ресурсы, социальные сети, индивидуальная траектория обучения, автономное обучение.В статье подчеркивается необходимость непрерывного повышения квалификации профессорско-преподавательского состава в использовании информационно-коммуникационных технологий, в формировании и развитии соответствующих компетенций цифровой грамотности. |
|
Publisher |
Plekhanov Russian University of Economics
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2016-05-23
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://openedu.rea.ru/jour/article/view/11
10.21686/1818-4243-2016-1-60-65 |
|
Source |
Open Education; № 1 (2016); 60-65
Открытое образование; № 1 (2016); 60-65 2079-5939 1818-4243 10.21686/1818-4243-2016-1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
http://openedu.rea.ru/jour/article/view/11/13
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|