Record Details

Distance learning methodology and technique in scientific and vocational communication (on the example of the master’s distance course in linguistics)

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Distance learning methodology and technique in scientific and vocational communication (on the example of the master’s distance course in linguistics)
Методология и методика дистанционного обучения в научно-профессиональной коммуникации (на примере разработки дистанционного магистерского курса по лингвистике)
 
Creator S. Khromov S.; Moscow Polytechnic University
T. Skorikova P.; Bauman Moscow State Technical University
N. Dneprovskaya V.; Financial University under the Government of the Russian Federation
С. Хромов С.; Высшая школа печати и медиаиндустрии Московского политехнического университета
Т. Скорикова П.; Московский государственный технический университет имени Н.Э.Баумана
Н. Днепровская В.; Финансовый университет при правительстве Российской Федерации
 
Subject distance education;scientific-vocational field of communication;IT;linguistics;master’s course
дистанционное обучение;научно-профессиональная сфера коммуникации;информационные технологии;лингвистика;магистратура
 
Description The article is devoted to the elaboration of methodology and technique of the master’s distance course in linguistics for Russian students. The research novelty lies in the fact that the course presents the results methodic and scientific work of the teachers’ and students’ stuff. Within the course framework we plan to transfer the communicative activity concept to the distance forms of education and modeling a new type of the educational product.The purposes of the research are: 1) to develop the distance learning methodology and technique for a linguistic master’s course; 2) to elaborate an internal structure of the project; 3) to demonstrate which vocational, language and speech competencies are to appear as tge result of the project; 4) to describe the algorithm of the full-time lecture course in linguistics in a distance format; 5) to conduct a pedagogical experiment realizing the distance learning education in master’s linguistic course; 6) to prove the innovation and the productivity of the elaborated master’s course in linguistics.The research is based on 1) the paper variant of the full-time lecture course 2) the curriculum of the lecture course 3) the concept of the master’s course in linguistics 4) the concept of the distance course in linguistics 5) students’ interviews 6) virtual tools The research methods are 1) descriptive 2) project 3) comparative 4) statistic methodsConclusion. The novelty and the productivity of the course have been proved and they are manifested in the following 1) in the ability to develop vocational, language and speech competences of the students 2) in developing individual trajectories of the students 3) in expanding sociocultural potential of the students 4) in developing sociocultural potential of the students 5) in intensifying education process. As a result of the experiment we can state that 1) the methodology and technique of distance tools in projecting master’s course in linguistics are described 2) the algorithm of building distance course in linguistiс master’s program is developed 3) the methodology of constructing a new model of online Russian universities is outlined.
Настоящая статья посвящена методологическим и методическим задачам проектирования дистанционного курса по лингвистике в магистратуре для российских студентов. Научно-исследовательская значимость проекта заключается в том, что разработанный электронный курс является инновационным воплощением результатов методической и научно-исследовательской работы преподавателей и студентов. В рамках рассматриваемого проекта планируется перенос коммуникативно-деятельностной концепции обучения в практику дистанционных форм организации самостоятельной работы студентов и моделирование на этой основе нового образовательного продукта с последующим внедрением в учебный процесс.Цель исследования: 1) разработать методологию и методику дистанционного курса по лингвистике в магистратуре; 2) описать внутреннюю структуру проекта; 3) показать, какие профессиональные, языковые и речевые компетенции формируются с помощью виртуального кампуса; 4) представить алгоритм трансформации очного лекционного курса в дистанционный; 5) провести педагогический эксперимент, демонстрирующий возможности виртуального кампуса в реализации дистанционного обучения в магистратуре по лингвистике; 6) доказать инновационность и продуктивность дистанционной модели обучения в магистратуре по лингвистике.Материалы исследования. В качестве материалов исследования послужили: 1) «бумажный» вариант очного лекционного курса; 2) рабочая программа лекционного курса; 3) авторская концепция магистратуры по лингвистике; 4) авторская концепция дистанционного курса по лингвистике; 5) результаты тестирования студен- тов; 6) используемые виртуальные инструменты.Методы исследования. В процессе эксперимента использовались описательный, проектный, сопоставительный, статистический методы.Выводы. В процессе проведения эксперимента была доказана инновационность и продуктивность трансформации очного лекционного курса в дистанционный; которая проявляется в следующем: 1) в способности развивать профессиональные, коммуникативные и языковые компетенции студентов; 2) в развитии индивидуальной траектории обучаемого; 3) в расширении социокультурного потенциала; 4) в развитии интеллектуального потенциала обучаемого; 5) в интенсификации учебного процесса. В результате проведения эксперимента 1) описана методология и методика использования дистанционных технологий при организации проектной деятельности магистров-лингвистов; 2). разработан алгоритм построения дистанционного курса по лингвистике в магистратуре; 3) разработаны методология и методика использования информационных технологий в формировании новой модели университетов в России.
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor

 
Date 2016-11-09
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/322
10.21686/1818-4243-2016-5-68-76
 
Source Open Education; № 5 (2016); 68-76
Открытое образование; № 5 (2016); 68-76
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2016-5
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/322/292
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).