Record Details

APPLICATION OF FUZZY COGNITIVE MAPS FOR DEVELOPMENT THE WORK CURRICULUM OF AN INSTITUTE OF HIGHER EDUCATION BASED ON THE CURRICULUM

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title APPLICATION OF FUZZY COGNITIVE MAPS FOR DEVELOPMENT THE WORK CURRICULUM OF AN INSTITUTE OF HIGHER EDUCATION BASED ON THE CURRICULUM
Применение нечетких когнитивных карт для поддержки принятия решений при разработке рабочего учебного плана высшего учебного заведения на основе учебного плана
 
Creator Galina Artemova O.; National Research University of Informational Technologies, Mechanics and Optics
Nataliya Gusarova F.; National Research University of Informational Technologies, Mechanics and Optics
Igor Kotciuba Yu.; National Research University of Informational Technologies, Mechanics and Optics
Г. Артемова О.; Национальный исследовательский университет информационный технологий, механики и оптики
Н. Гусарова Ф.; Национальный исследовательский университет информационный технологий, механики и оптики
И. Коцюба Ю.; Национальный исследовательский университет информационный технологий, механики и оптики
 
Subject work curriculum; fuzzy cognitive maps; utility; q-analysis; Knapsack problem
рабочий учебный план; нечеткие когнитивные карты; полезность; q-анализ; задача о ранце
 
Description Application of the approach of cognitive maps for supporting development the work curriculum of an institute of higher education is considered. Using fuzzy cognitive maps (FCM) for formalization of opinion of an expert is offered. Using results of q-analysis of FCM and Knapsack problem for optimization the process of development the curriculum is offered. 
Рассматривается применение когнитивного подхода для поддержки разработки рабочего учебного плана высшего учебного заведения на основе учебного плана. Для формализации мнения эксперта предлагается использовать нечеткие когнитивные карты (НКК). Для оптимизации процесса составления рабочего учебного плана на основе учебного плана предлагается использовать результаты q-анализа НКК, а также решение ранцевой задачи для НКК. 
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor

 
Date 2016-05-26
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/96
10.21686/1818-4243-2014-2(103-66-71
 
Source Open Education; № 2(103 (2014); 66-71
Открытое образование; № 2(103 (2014); 66-71
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2014-2(103
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/96/98
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).