Record Details

THE SYNERGETIC APPROACH IN PEDAGOGICAL DESIGN OF THE HIGHER SCHOOL EDUCATION ENVIRONMENT

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE SYNERGETIC APPROACH IN PEDAGOGICAL DESIGN OF THE HIGHER SCHOOL EDUCATION ENVIRONMENT
Синергетический подход в педагогическом проектировании образовательной среды вуза
 
Creator Victor Kureychik M.; Southern federal university
Veronika Pisarenko I.; Southern federal university
В. Курейчик М.; Южный федеральный университет
В. Писаренко И.; Южный федеральный университет
 
Subject synergetics; modern education system; methodology of modern science; humanitarian sciences
синергетика; современная образовательная система; методология научных исследований; гуманитарные науки
 
Description The article is devoted to synergetics consideration as a basis of the new approach to design of the higher school education environment. Various approaches to the educational environment definition are analyzed. Application of seven main principles of synergetics in pedagogical sciences is analyzed and on their basis principles of designing of the educational environment of higher school are formulated. The model of the educational environment which can be used as a basis for designing of corresponding training system by the teacher of higher school is offered. 
Данная статья посвящена рассмотрению синергетики как основы нового подхода к проектированию образовательной среды вуза. Анализируются различные подходы к определению образовательной среды. Проанализировано действие семи основных принципов синергетики в педагогических науках и на их основе сформулированы принципы проектирования образовательной среды вуза. Предложена модель образовательной среды, которая может быть использована в качестве основы для проектирования и конструирования преподавателем вуза соответствующей системы обучения. 
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor
Работа выполнена при поддержке гранта РФФИ № 12-07-00062
 
Date 2016-05-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/110
10.21686/1818-4243-2014-3(104-55-62
 
Source Open Education; № 3(104 (2014); 55-62
Открытое образование; № 3(104 (2014); 55-62
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2014-3(104
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/110/112
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).