Record Details

COMPETITIVE STRATEGY IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POTENTIAL

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title COMPETITIVE STRATEGY IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POTENTIAL
Конкурентная стратегия в области образовательного потенциала
 
Creator Yuri Shamrai F.; Russian State University for the Humanities
Ю. Шамрай Ф.; Российский государственный гуманитарный университет (РГГУ)
 
Subject democratization of the educational process; individualization of learning modes; a two-level system of «baccalaureate – magistracy»; youth discussion clubs; student innovation enterprises
демократизация учебного процесса; индивидуализация форм обучения; двухуровневая система «бакалавриат – магистратура»; молодежные дискуссионные клубы; студенческие инновационные предприятия
 
Description In the course of market reforms in the Russian economy there has been a trend of weakening its educational potential. The problems of access to education and the possibility of payment have exacerbated. Delay in the development of innovative models and raw primitivization economy resulted in decrease of intelligence needs and the demand for qualified professionals. Further, there arose difficulties in connection with the transition to the so-called two-tier education system – «Bachelor – Master.»On the basis of the circumstances mentioned in the article, the improvement of the Russian educational system in the direction of democratization and individualization of the learning process, referring to giving students a choice between different educational systems and modules, and various ways to improve students’ weight (the development of corporate education, the provision of learning opportunities created in the Russian branches of Western universities, the organization of NSO on market principles, the creation of youth discussion clubs, innovative student enterprises, competitions on market principles, the establishment of universities’ student avenues of glory, etc.). 
В ходе рыночного реформирования российской экономики проявилась тенденция ослабления ее образовательного потенциала. Обострились проблемы доступности образования и возможности его оплаты. В связи с задержкой развития инновационной модели и сырьевой примитивизацией экономики упали потребности в интеллекте и спрос на квалифицированных специалистов. Дополнительные трудности возникли в связи с переходом на так называемую двухуровневую систему образования – «бакалавриат – магистратура».Исходя из отмеченных обстоятельств, в статье предлагается совершенствование российской образовательной системы в направлении демократизации и индивидуализации учебного процесса, имея ввиду предоставление студентам возможности выбора между различными образовательными системами и модулями, а также различные способы активизации студенческой массы (развитие корпоративного образования, предоставление возможности учёбы в созданных в России филиалах западных университетов, организация НСО на рыночных принципах, создание молодежных дискуссионных клубов, студенческих инновационных предприятий, проведение конкурсов на рыночных началах, создание в вузах «аллей студенческой славы» и прочее). 
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor

 
Date 2016-05-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/197
10.21686/1818-4243-2013-3(98)-78-88
 
Source Open Education; № 3(98) (2013); 78-88
Открытое образование; № 3(98) (2013); 78-88
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2013-3(98)
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/197/199
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).