The Issue of Human Dignity in the Past and Present of Russian Thought
Almanac “Essays on Conservatism”
View Archive InfoField | Value | |
Title |
The Issue of Human Dignity in the Past and Present of Russian Thought
Проблема человеческого достоинства в прошлом и настоящем русской мысли |
|
Creator |
Alexey Kozyrev P.
Алексей Козырев Павлович; МГУ имени М.В. Ломоносова |
|
Subject |
—
человеческое достоинство; нравственность; права человека; неотъемлемость достоинства; личность; Human Dignity; Morals; Human Rights; Inherent Nature of Dignity; Personality |
|
Description |
The concept of human dignity (dignitas) dates back to Roman law. Originally denoting “worthiness”, the word “dignity” now stands for a fundamental category of human rights, with the coins’ value evolving into inherent dignity, ensured by equal rights. To cite Protagoras, if man is the measure of all things, dignity can be described as the measure of humanity. The human rights system promotes and protects human dignity through the protection of one’s right to a decent life. Vladimir Solovyev was the first Russian thinker to speak about this right. In his reply to French journalist Jules Huret’s questionnaire on social issues in Europe (1892), he wrote: “There is an intrinsic value in every human being, and one possesses an inalienable right to an existance, which is commensurate with one’s human dignity”. The concept of dignity is one of the pillars of “The Basis of the Social Concept of the Russian Orthodox Church” (2000), with references to it made in Chapter X “Personal, family and public morality”. This document links human dignity to the human individual being in the image of God, through this establishing the foundation of true theonomous ethics, natural law. The value of human dignity has also been mentioned in the “Russian Orthodox Church’s Basic Teaching on Human Dignity, Freedom and Human Rights” (2008), which specifically examines the concept of human rights.
Тема человеческого достоинства (dignitas) восходит к римскому праву. Из стоимости денежного знака «достоинство» превращается в фундаментальную категорию прав человека, а разное достоинство монет трансформируется в представление о неотъемлемом достоинстве, обусловленном равенством в правах. Если человек, по словам Протагора, является мерой всех вещей, то достоинство можно охарактеризовать как меру человечности. В системе прав человека человеческое достоинство реализуется и защищается правом человека на достойное существование. В русской мысли об этом праве впервые заговорил Вл.С. Соловьев. Отвечая на анкету французского журналиста Жюля Юре о социальном вопросе в Европе (1892), он писал: «Каждому человеку присуща внутренняя ценность, и он обладает неотъемлемым правом на существование, соответствующее его человеческому достоинству». Понятие достоинства является одним из знаковых в «Основах социальной концепции Русской Православной Церкви» (2000), упоминания о нем встречаются в главе Х «Вопросы личной, семейной и общественной нравственности». Ценность человеческого достоинства была отмечена и в документе «Основы учения Русской Православной Церкви о достоинстве, свободе и правах человека» (2008), непосредственно посвященном анализу концепции прав человека. |
|
Publisher |
“Media almanac “Tetradi po konservatizmu” (“Essays on Conservatism”)
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2015-07-01
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://www.essaysonconservatism.ru/jour/article/view/105
10.24030/2409-2517-2015-3-73-77 |
|
Source |
Almanac “Essays on Conservatism”; Том 2, № 3 (2015); 73-77
Тетради по консерватизму; Том 2, № 3 (2015); 73-77 2542-1301 2409-2517 10.24030/2409-2517-2015-3 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://www.essaysonconservatism.ru/jour/article/view/105/106
Основы социальной концепции Русской Православной Церкви / Архиерейский собор 2000 г. // Русская Православная Церковь. Официальный сайт Московского патриархата. URL: http://www.patriarchia.ru/db/ text/419128.html Основы учения Русской Православной Церкви о достоинстве, свободе и правах человека / Архиерейский собой 2008 г // Русская Православная Церковь. Официальный сайт Московского патриархата. URL: http://www.patriarchia. ru/db/text/428616.html Иванов Вяч. Кручи (Кризис гуманизма) // Иванов Вяч. Собрание сочинений: в 4 т. / Под ред. Д.В. Иванова и О. Дешарт. Брюссель, 1979. Т. 3. Соловьев В.С. Сочинения: в 2 т. М.: Правда, 1989. Т. 2. Прибыткова Е.А. Несвоевременный современник. Философия права В.С. Соловьева. М.: Модест Колеров, 2011. |
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|