Russian Conservatism and its Reception the West through the Prism of Ideological Liberalism
Almanac “Essays on Conservatism”
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Russian Conservatism and its Reception the West through the Prism of Ideological Liberalism
Русский консерватизм и его восприятие на Западе через призму либеральной идеологии |
|
Creator |
Paul Grenier
Пол Гренье |
|
Subject |
международные отношения; реализм; Барак Обама; демагогия; либерализм; консерватизм; идеология; русская национальная идея; Н. Бердяев; Г. Федотов; В. Соловьев; И. Ильин; Пьер Мане; Джейн Джекобс; «Государство» Платона; International Relations; Realism; Barack Obama; Demagogy; Liberalism; Conservatism; Ideology; Russian national idea; N. Berdyaev; G. Fedotov; V. Solovyov; I. Ilyin; Pierre Manent; Jane Jacobs; Plato’s Republic
|
|
Description |
The author focuses attention, first, on the poor reception in the West of Russia’s current attempt to define its national idea by reference to its own pre-communist philosophical tradition. He demonstrates that this negative reception, however, is conditioned by what may, optimistically, be temporary political-ideological exigencies, at a period when very little that is associated with the Russian leadership is able to get a fair or warm reception in mainstream U.S. publications. The author points out that the Russian religious philosophical tradition was widely considered admirable and constructive in the West prior to 2014. At present, however, the typical approach in the U.S. and European press is to contrast Russian realpolitik policies with abstract Western ideals rather than Western realpolitik policies. Meanwhile, the very existence of legitimate Russian ideals is dismissed. The author then turns his attention to Russia’s present efforts to define its own ideals in a conservative vein. He suggests that this effort demands a careful definition of categories and to this end distinguishes between ideological and non-ideological brands of both conservatism and liberalism. He urges Russia’s intellectual leadership to embrace the whole of its tradition (i.e. the best of its tradition) rather than only a part. He notes a tendency by Russian conservatism to privilege what in Plato’s Republic were the virtues of the Guardians (as opposed to the Traders). But the Russian heritage incorporates, according to the author, both liberal and conservative elements, even as it is ultimately grounded in а realm that lies beyond liberalism and conservatism.
Сначала автор акцентирует внимание на неприятии Западом попыток России определить свою национальную идею с опорой на собственную философскую традицию, заложенную еще в докоммунистическую эпоху. Следует учесть, что в настоящее время вряд ли стоит ожидать объективности или одобрения в оценке каких-либо действий российского руководства со стороны ключевых американских изданий. Вместе с тем, автор указывает на то, что неприятие, вероятно, вызвано временными политическими и идеологическими расхождениями, что дает повод с оптимизмом смотреть в будущее. Вплоть до 2014 года русская религиозная философская традиция была на Западе предметом всеобщего восхищения и считалась конструктивной. Сейчас же американская и европейская пресса зачастую противопоставляют российскому Realpolitik-курсу некие абстрактные идеалы, которыми руководствуется Запад, а не собственный политический курс, выстроенный на принципах Realpolitik. Наряду с этим в СМИ отрицается сама возможность того, что у России могут быть иные идеалы. Россия пытается выстроить свою систему приоритетов в консервативном ключе. По мнению автора, следует аккуратно проанализировать те категории, которыми она оперирует, а для этого - выделить идеологическое и неидеологическое течения в рамках и консерватизма, и либерализма. Он призывает интеллектуалов взять всё от русской философской традиции (то есть лучшее), а не ограничиваться частью идей. Автор отмечает, что для русского консерватизма характерно стремление подчеркивать особую роль привилегированного класса, то есть противопоставлять высшему классу «воинов» («стражей») «торговцев», как их называл Платон в своем диалоге «Государство». Но, по мнению автора, русская философская традиция включает как либеральную, так и консервативную составляющие, даже учитывая то, что в конечном счете она восходит к идеям, лежащим за пределами либеральной и консервативной мысли. |
|
Publisher |
“Media almanac “Tetradi po konservatizmu” (“Essays on Conservatism”)
|
|
Date |
2015-07-01
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://www.essaysonconservatism.ru/jour/article/view/102
10.24030/2409-2517-2015-3-47-51 |
|
Source |
Almanac “Essays on Conservatism”; Том 2, № 3 (2015); 47-51
Тетради по консерватизму; Том 2, № 3 (2015); 47-51 2542-1301 2409-2517 10.24030/2409-2517-2015-3 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://www.essaysonconservatism.ru/jour/article/view/102/103
“Systems of Survival: A Dialogue on the Moral Foundations of Commerce and Politics” (New York: Vintage, 1992). Grenier, Paul R. Rescuing Diplomacy in an Age of Demagogy // Consortiumnews, December 9, 2014. URL: https:// consortiumnews.com/2014/12/09/ rescuing-diplomacy-in-an-age-of-demagogy/ Grenier, Paul R. A Conservative Russia? This Means War! (The Tragedy of American Ideology) // Russia List, March 24, 2015. URL: http://russialist.org/paul-grenier-a-conservative-russia-this-means-war-the-tragedy-of-american-ideology Mearsheimer, John J. The Tragedy of Great Power Politics. New York: W.W. Norton & Co., 2001. Бердяев Николай. Философия неравенства. М.: Эксмо-Пресс, 2001. Федотов Г.П. Судьба и грехи России. СПб.: София, 1992. Manent, Pierre. The City of Man. Princeton: Princeton University Press, 1998. Козлова О.В. Проблема поиска правового идеала в дискуссии либералов В.С. Соловьева и Б.Н. Чичерина // Соловьевские исследования. 2013. Вып. 3 (39). Poole, Randall A. Kant and the Kingdom of Ends in Russian Religious Thought (Vladimir Solov’ev) // Michelson, Patrick L.; Kornblatt, Judith Deutsch, ed. Thinking Orthodox in Modern Russia. Madison: Univ. of Wisconsin Press, 2014. Послание Федеральному Собранию Российской Федерации, 25 апреля 2005 года. URL: http://kremlin.ru/events/president/transcripts/22931 |
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|