Record Details

FLIGHT SAFETY CONTROL OF THE BASIS OF UNCERTAIN RISK EVALUATION WITH NON-ROUTINE FLIGHT CONDITIONS INVOLVED

Civil Aviation High TECHNOLOGIES

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title FLIGHT SAFETY CONTROL OF THE BASIS OF UNCERTAIN RISK EVALUATION WITH NON-ROUTINE FLIGHT CONDITIONS INVOLVED
УПРАВЛЕНИЕ БЕЗОПАСНОСТЬЮ ПОЛЕТОВ ВОЗДУШНЫХ СУДОВ НА ОСНОВЕ НЕЧЕТКИХ ОЦЕНОК РИСКОВ ВОЗНИКНОВЕНИЯ НЕШТАТНЫХ УСЛОВИЙ ПОЛЕТОВ
 
Creator Евгений Куклев Алексеевич; СПб ГУГА
 
Subject системная безопасность; угроза; риски; шансы; точки риска и уязвимости; нечеткость; сценарное моделирование
 
Description The article deals with methods of forecasting the level of aviation safety operation of aircraft systems on the basis of methods of evaluation the risks of negative situations as a consequence of a functional loss of initial properties of the system with critical violations of standard modes of the aircraft. Mathematical Models of Risks as a Danger Measure of Discrete Random Events in Aviation Systems are presented. Technological Schemes and Structure of Risk Control Proce- dures without the Probability are illustrated as Methods of Risk Management System in Civil Aviation. The assessment of the level of safety and quality and management of aircraft, made not only from the standpoint of reliability (quality and consumer properties), but also from the position of ICAO on the basis of a risk-based approach. According to ICAO, the security assessment is performed by comparing the calculated risk with an acceptable level. The approach justifies the use of qualitative evaluation techniques safety in the forms of proactive forecasted and predictive risk management adverse impacts to aviation operations of various kinds, including the space sector and nuclear energy. However, for the events such as accidents and disasters, accidents with the aircraft, fighters in a training flight, during the preparation of the pilots on the training aircraft, etc. there is no required statistics. Density of probability distribution (p. d. f.) of these events are only hypothetical, unknown with "hard tails" that completely eliminates the application of methods of confidence intervals in the traditional approaches to the assessment of safety in the form of the probability analysis.
В статье рассматриваются методы прогнозирования уровня безопасности эксплуатации авиационных си- стем на основе методов оценивания рисков возникновения негативных ситуаций вследствие потери функциональ- ных свойств системы при критических нарушениях штатных режимов полета воздушных судов (ВС). Предлагается новая трактовка понятия «риска» в виде «меры опасности», что позволяет решать проблему «редких событий» в классе подходов Fuzzy Sets - без использования вероятностных показателей событий. Оценивание уровня безопас- ности и качества и управления полетов ВС производится не только с позиций надежности (качества и потреби- тельских свойств), но и с позиций ИКАО на основе риск-ориентированного подхода [1]. По ИКАО оценивание уровня безопасности производится путем сравнения расчетного риска с приемлемым уровнем [1]. Такой подход обосновывает применение экспертных методов оценки безопасности в формах проактивного, прогнозного и пре- диктивного управления рисками возникновения негативных последствий в авиационной деятельности различных видов, включая космическую сферу и атомную энергетику. Однако для таких событий, как аварии и катастрофы, происшествия с авиационной техникой, истребителями в тренировочных полетах, при подготовке пилотов на тре- нировочных воздушных судах и подобные отсутствует необходимая статистика. Плотности распределения вероят- ностей (п.р.в.) подобных событиях только гипотетические, с неизвестными «хвостами», что совершенно исключает применение методов доверительных интервалов при традиционных подходах к оценке безопасности полетов в форме ВАБ [6].
 
Publisher Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
 
Date 2016-11-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/843
 
Source Civil Aviation High TECHNOLOGIES; № 226 (2016); 199-205
Научный вестник МГТУ ГА; № 226 (2016); 199-205
2079-0619
 
Language rus
 
Relation http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/843/722
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).