MATHEMATICAL SIMULATION OF THE MOTION OF HEAVY TRANSPORT PLANES AT LANDING
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
MATHEMATICAL SIMULATION OF THE MOTION OF HEAVY TRANSPORT PLANES AT LANDING
МАТЕМАТИЧЕСКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ ДВИЖЕНИЯ ТЯЖЕЛЫХ ТРАНСПОРТНЫХ САМОЛЕТОВ НА ПОСАДКЕ |
|
Creator |
Наталия Бехтина Борисовна; МГТУ ГА
Надежда Сметанина Алексеевна; МГТУГА |
|
Subject |
математическое моделирование; состояние взлетно-посадочной полосы; движение по полосе; пневматик шасси
|
|
Description |
It is known that when the aircraft is moving the pressure on the runway and taxiway surfaces does not remain con- stant. One of the factors influencing starting aircraft rolling-off the runway is the low friction coefficient. The article anal- yses theoretical and experimental ways of defining the friction coefficient and it suggests a mathematical model taking into account the main factors influencing its magnitude. The wheel hydroplaning is the most unfavorable case of aircraft landing that takes place on wet and slush covered runways with longitudinal and lateral adherence decreasing practically to zero. It was discovered in the research that the dynamic wheel hydroplaning is mostly affected by the following factors: the depth of the slush, its density, pressure in the wheels, degree of protector wear as well as the structure of runway surface. When modeling it is important to get to a true description of pneumatics as increase of damping speed reveals relaxation rubber properties where deformation changing is lagging behind load changing (it is necessary to take into account the non-liner and hysteresis properties). The article offers a method of assessing of the above mentioned phenomena on the basis of stud- ying the interaction of undercarriage pneumatics with the runway surface with the help of using the system of mathematical modeling of aircraft flight dynamics. The article suggests methods of analytic describing aircraft moving on landing on the runway covered with slush.
Как известно, при движении летательного аппарата (ЛА) давление на покрытие ИВПП и РД не остается по- стоянным. Одним из факторов, оказывающих значительное влияние на возникновение выкатывания ВС за пределы взлетно-посадочных полос (ВПП), является пониженный коэффициент сцепления. В работе исследуются теоретиче- ские и экспериментальные способы определения коэффициента сцепления и предлагается математическая модель, учитывающая основные факторы, влияющие на его величину. Глиссирование колес - наиболее неблагоприятный случай движения ВС на посадке, который возникает на мокрых или покрытых слякотью ВПП, сила продольного и бокового сцепления при этом уменьшается практически до нуля. Исследованиями установлено, что на возникнове- ние динамического глиссирования наибольшее влияние оказывают: глубина слоя слякоти и ее плотность, давление в шинах шасси, рисунок и степень износа протектора, а также структура поверхности покрытия ВПП. При моделиро- вании важно добиться достоверного описания работы пневматика, так как увеличение скорости демпфирования проявляет релаксационные свойства резины - отставание изменения деформации от изменения нагрузки (необхо- димо учитывать нелинейные и гистерезисные свойства). Предлагается способ оценки вышеизложенных явлений на основе исследования взаимодействия пневматика шасси с покрытием ИВПП при помощи системы математического моделирования динамики полета летательного аппарата (СММ ДП ЛА). В статье предложена методика аналитиче- ского описания движения ВС при посадке на ВПП, покрытую слякотью. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2016-11-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/834
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; № 226 (2016); 125-130
Научный вестник МГТУ ГА; № 226 (2016); 125-130 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/834/713
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|