RESIDUAL STRENGTH AND ENDURANCE OF ROD CONSTRUCTION ELEMENTS OF AIRCRAFT AFTER THE DAMAGE BY LIGHTNING-LIKE ELECTRICAL DISCHARGES
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
RESIDUAL STRENGTH AND ENDURANCE OF ROD CONSTRUCTION ELEMENTS OF AIRCRAFT AFTER THE DAMAGE BY LIGHTNING-LIKE ELECTRICAL DISCHARGES
ОСТАТОЧНАЯ ПРОЧНОСТЬ И ЖИВУЧЕСТЬ СТЕРЖНЕВЫХ ЭЛЕМЕНТОВ КОНСТРУКЦИИ ВОЗДУШНЫХ СУДОВ ПОСЛЕ ПОВРЕЖДЕНИЯ МОЛНИЕПОДОБНЫМИ РАЗРЯДАМИ |
|
Creator |
Сергей Камзолов Константинович; МГТУ ГА
Сергей Новиков Михайлович; МГТУ ГА Анатолий Разумовский Николаевич; МГТУ ГА |
|
Subject |
воздушное судно; молния; повреждения; трещины; остаточная прочность; живучесть
|
|
Description |
Caused by lightning damage to the external elements of construction of the aircraft, in the form of deformities, burn-through and erosive craters and also hidden defects in the affected area can cause a reduction in the strength of damaged parts. Fatigue tests of samples of rod construction elements damaged by lightning-like electrical discharges showed that for a symmetric cycle of variable loading at an amplitude of 100 kPa and a frequency of 50 Hz supply of fatigue strength decreased in 1,5-1,7 times, and fatigue life decreased in 25 times at local burns and in 70 times at annular burns. The main reason is education on the details of micro cracks in the area of erosive craters formed by discharge.
Наносимые молнией повреждения наружных элементов конструкции воздушного судна в виде деформаций, прожогов и эрозионных кратеров, а также скрытые дефекты в зоне поражения, могут вызывать снижение прочности повреждённых деталей. Испытания на усталость поврежденных молниеподобными электрическими разрядами образцов стержневых элементов конструкции показали, что при симметричном цикле переменного нагружения с амплитудой 100 кПа и частотой 50 Гц запас усталостной прочности снизился в 1,5-1,7 раза, а усталостная долговечность уменьшилась в 25 раз при локальных ожогах и в 70 раз при кольцевых ожогах. Основной причиной является образование на деталях микротрещин в зоне образуемых при разряде эрозионных кратеров. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2016-11-07
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/196
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; № 222 (2015); 195-200
Научный вестник МГТУ ГА; № 222 (2015); 195-200 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/196/122
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|