FEATURES OF THE APPLICATION OF STATISTICAL INDICATORS OF SCHEDULED FLIGHTS OF AIRCRAFT
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
FEATURES OF THE APPLICATION OF STATISTICAL INDICATORS OF SCHEDULED FLIGHTS OF AIRCRAFT
ОСОБЕННОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ СТАТИСТИЧЕСКИХ ПОКАЗАТЕЛЕЙ ПАРАМЕТРОВ ПОЛЕТА ВОЗДУШНЫХ СУДОВ В РЕЙСОВЫХ УСЛОВИЯХ |
|
Creator |
Геннадий Волков Анатольевич; СПбГУГА
Владимир Дмитриев Алексеевич; СПбГУГА Николай Сухих Николаевич; СПбГУГА |
|
Subject |
безопасность полетов; полетная информация; показатели; мониторинг полетов
|
|
Description |
Тhe possibilities of increasing the effectiveness of management of safety of regular aircraft operations on the basis of systematic approach, under normal operating conditions are considered. These new opportunities within the airline are based on Flight Safety Management System integration with quality management system. So far, however, these possibili- ties are practically not implemented due to the limited application of statistical methods. A necessary condition for the implementation of the proposed approach is the use of statistical flight data results of the quality control flight. The proper- ties and peculiarities of application of statistical indicators of flight parameters during the monitoring of flight data are analyzed. It is shown that the main statistical indicators of the controlled process are averages and variations. The features of the application of theoretical models of mathematical statistics in the analysis of flight information are indicated. It is noted that in practice the theoretical models often do not fit into the framework of its application because of the violation of the initial assumptions. Recommendations are given for the integrated use of statistical indicators of the current quality control of flights. Ultimately, the article concludes that the capabilities of the proposed approach allows on the basis of knowledge about the dynamics of statistical indicators of controlled flight process to identify hazards and develop safety indicators for the new information based on data flight operation aircraft.
Рассматриваются возможности повышения эффективности управления безопасностью рейсовых полетов воздушных судов на основе системного подхода в условиях нормальной эксплуатации. Эти новые возможности в рамках авиапредприятия основаны на интеграции системы управления безопасностью полетов с системой ме- неджмента качества. Однако до настоящего времени эти возможности практически не реализованы из-за ограни- ченного применения статистических методов. Необходимым условием реализации предлагаемого подхода являет- ся использование статистической полетной информации результатов контроля качества полетов. Анализируются свойства и особенности применения статистических показателей параметров полета при мониторинге полетных данных. Показано, что основными статистическими показателями контролируемого процесса являются средние величины и показатели вариации. Сформулированы отличительные особенности и главные условия практического применения различных показателей. Выявлены особенности применения теоретических моделей математической статистики при анализе полетной информации. Отмечается, что на практике теоретические модели часто не впи- сываются в рамки своего применения из-за нарушения исходных предпосылок. Даются рекомендации по ком- плексному применению статистических показателей в задачах текущего контроля качества полетов. В конечном итоге делается вывод о том, что рассмотренные возможности предлагаемого в статье подхода позволяют на основе знаний о динамике статистических показателей контролируемого процесса полетов выявлять опасные факторы и разрабатывать показатели безопасности полетов на новой информационной основе по данным летной эксплуата- ции воздушных судов. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2016-11-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/844
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; № 226 (2016); 206-211
Научный вестник МГТУ ГА; № 226 (2016); 206-211 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/844/723
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|