RECOMMENDATION DEVELOPMENT OF WATER MANEUVERING OF Bе-200
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
RECOMMENDATION DEVELOPMENT OF WATER MANEUVERING OF Bе-200
РАЗРАБОТКА РЕКОМЕНДАЦИЙ ПО ВЫПОЛНЕНИЮ ПОЛЕТОВ С ВОДНОЙ ПОВЕРХНОСТИ НА САМОЛЕТЕ Бе-200ЧС |
|
Creator |
Геннадий Коваленко Владимирович; Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации
|
|
Subject |
погода; волна; пилотирование; оценка; самолет-амфибия; взлет; посадка; движение поводе; эксплуатационные ограничения; безопасность полетов; перегрузка; зыбь
|
|
Description |
The goal of this article is to discuss the problem of theoretical justification of practical recommendations to sea- plane crews. These recommendations are aimed at increasing flight safety (Be-200 as an example). In the article the authors consider the method of evaluation of wave-profile for Be-200 flight safety at take off and on landing and during water ma- neuvering. The article deals with operational limits at take off and landing on rough surface of the sea.The increase of a wave length causes the overloading and instability while take off rolling or rollout. It is proved that when the ratio is (1.15-1.20) a wave length and a body of a plane, the stability may be unbalanced to such an extent that overloads and rebounds will be of maximum values according to aircraft operational conditions.The article deals with peculiarities of flight with landing on the rough sea. Besides the authors consider the peculi- arities of flights with sea landing on the long waves of ripple. The article also deals with the factors needed to be taken into consideration when choosing take off and landing direction. The rules of pilot’s evaluation of the sea roughness from the board of the plane are given in the article.
Целью данной статьи является постановка проблемы теоретического обоснования практических ре- комендаций летным экипажам самолетов-амфибий, направленных на повышение безопасности полетов, на при- мере самолета Бе-200ЧС. В статье рассматривается метод оценки профиля волны для обеспечения безо- пасного пилотирования самолета-амфибии Бе-200ЧС на этапах взлета, посадки и при осуществлении движения по воде. Рассматриваются эксплуатационные ограничения при взлете и посадке на взволнованную поверх- ность моря.Увеличение длины волн приводит к росту перегрузок, появлению неустойчивости движения на разбеге или пробеге. Показано, что при отношении длины волны к длине корпуса лодки равном 1,15-1,20 устойчивость может нарушиться до такой степени, что перегрузки и рикошеты достигнут предельных значений по условиямэксплуатации самолета.Рассматриваются особенности полетов с посадками на закрытых акваториях в условиях волнения.Кроме того рассмотрены особенности полетов с посадками в море в условиях ветрового волнения иполеты с посадками в море на длинные волны зыби. В работе обсуждаются факторы, которые необходимоучесть при выборе курса взлета и посадки. В статье приведены правила оценки волнения пилотом с бор-та самолета. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2016-11-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/845
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; № 226 (2016); 212-223
Научный вестник МГТУ ГА; № 226 (2016); 212-223 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/845/724
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|