THE COMPARATIVE ECONOMIC-MATHEMATICAL ANALYSIS OF EFFICIENCY OF APPLICATION ON THE ACW OF THE ULTRALIGHT X-32 "BEKAS" PLANE AND THE MOTOR HANG-GLIDER MD-50S
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE COMPARATIVE ECONOMIC-MATHEMATICAL ANALYSIS OF EFFICIENCY OF APPLICATION ON THE ACW OF THE ULTRALIGHT X-32 "BEKAS" PLANE AND THE MOTOR HANG-GLIDER MD-50S
СРАВНИТЕЛЬНЫЙ ЭКОНОМИКО-МАТЕМАТИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ЭФФЕКТИВНОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ НА АХР СВЕРХЛЕГКОГО САМОЛЕТА Х-32 «БЕКАС» И ДЕЛЬТАЛЕТА МД-50С |
|
Creator |
Игорь Никитин Валентинович
Иван Хайнацкий Владимирович; МГТУ ГА |
|
Subject |
Авиационно-химические работы (АХР); сверхлегкий самолет; дельталет; себестоимость летного часа; формула для вычисления прибыли от использования СВС
|
|
Description |
In this article the comparative economic-mathematical analysis of size of profit per a flight hour on use at the avia- tion-chemical works (ACW) of two types of super light aircraft X-32 “Bekas” and a glider MD-50S which are widely used when cultivating farmland nowadays. The list of indicators which are used while carrying out the comparative technical and economic analysis of considered ultralights is given at the beginning of the article. Further their numerical values nec- essary for computations are given. The mathematical formula for calculation with use of the given data of profit on carrying out ACW with use of the considered models of the aircraft equipment is presented. Values of profit are calculated by means of the tabular Microsoft Excel editor for various values of cultivated farmland length and distance of approach from airfield to the cultivated plot. The applied values of cultivated farmland length lie in the range from 0.5 to 10 kilometers, and ap-proach distances vary from 0.5 to 2 kilometers respectively. Calculations are executed for each of two compared ultralights and results are given in a tabular form respectively. On the basis of the analysis of the obtained tabular data conclusions are drawn under what values of input and variables in the form of farmland length and distance of approach profit margin for each of two ultralights will be larger or smaller in comparison with each other. In the final part of article total conclusions about the most preferable ultralight of two compared for operation in fields of various configuration during ACW are drawn. At the end recommendations to the aviation enterprises about application of the most expedient option of ultralight for obtaining bigger profit margin on carrying out ACW.
В статье проведен сравнительный экономико-математический анализ величины прибыли за летный час от использования на авиационно-химических работах (АХР) двух СВС (сверхлегкое воздушное судно) разных типов - сверхлегкого самолета Х-32 «Бекас» и дельталета МД-50С, широко применяемых при обработке сельскохозяйствен- ных угодий в настоящее время. В начале приведен перечень показателей, которые используются во время проведения сравнительного технико-экономического анализа рассмотренных в статье СВС. Далее приведены их числовые значе- ния, необходимые для проведения вычислений. Представлена математическая формула для вычисления с использо- ванием приведенных данных прибыли от проведения АХР с использованием рассматриваемых моделей авиационной техники. Значения прибыли вычислены при помощи табличного редактора Microsoft Excel для различных значений длины гона и расстояния подлета от аэродрома до обрабатываемого участка. Применяемые значения длины гона ле- жат в диапазоне от 0,5 до 10 километров, а расстояния подлета - от 0,5 до 2 километров соответственно. Вычисления выполнены для каждого из двух сравниваемых СВС, и результаты приведены в табличной форме соответственно. На основании анализа полученных табличных данных сделаны выводы о том, при каких значениях исходных данных и переменных величин в виде длины гона и расстояния подлета величина прибыли для каждого из двух СВС будет больше или меньше по сравнению друг с другом. В завершение статьи предоставлены итоговые выводы о наиболее предпочтительном СВС из двух сравниваемых для применения на полях различной конфигурации во время непо- средственного выполнения АХР. В конце приведены рекомендации авиапредприятиям о применении наиболее целе- сообразного варианта СВС для получения большего значения прибыли от непосредственного проведения АХР. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2016-11-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/846
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; № 226 (2016); 224-228
Научный вестник МГТУ ГА; № 226 (2016); 224-228 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/846/725
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|