THE COMPLEX OF STANDS FOR TESTING THE AIR CUSHION CHASSIS OF AIRCRAFT AND VEHICLES
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE COMPLEX OF STANDS FOR TESTING THE AIR CUSHION CHASSIS OF AIRCRAFT AND VEHICLES
КОМПЛЕКС СТЕНДОВ ДЛЯ ИСПЫТАНИЯ ШАССИ НА ВОЗДУШНОЙ ПОДУШКЕ ЛЕТАТЕЛЬНЫХ АППАРАТОВ И ТРАНСПОРТНЫХ СРЕДСТВ |
|
Creator |
Василий Брусов Андреевич; ФГУП «ЦАГИ»
Андрей Катунин Владимирович; ФГУП «ЦАГИ» Юрий Мерзликин Юрьевич; ФГУП «ЦАГИ» Дмитрий Чижов Александрович; тарший научный сотрудник НИО-12 «Научноисследовательского Московского комплекса ЦАГИ» ФГУП «ЦАГИ» |
|
Subject |
стенд; шасси на воздушной подушке; летательный аппарат; транспортное средство
|
|
Description |
This article deals with a set of stands made in NIMK TSAGI for testing and creating the air cushion chassis for the aircraft and vehicles. It allows to fully embrace the process of developing and constructing the air cushion chassis for air- craft and solve problems relating to peculiarities of such aircraft on the takeoff, landing and movement in the elementary prepared and unprepared soil runways, flat terrain and water areas. The complex includes: the experimental installation to study aeroelasticity phenomena of the chassis in the extending and retracting process with simulation of aircraft and ekran- oplane takeoff and landing modes in the air flow, including the wind tunnels; the experimental stand with vertical screen for testing of ekranoplane models in T-5 wind tunnel of NIMC TsAGI, permitting to simultaneously vary the model’s posi- tion relatively to the screen, roll, pitch (angle of attack), and banking; mobile experimental stand with contact crawler gear, for experimental determination and comparative evaluation of the chassis with different patterns of formation and air cush- ion fences for all-year-round testing in natural conditions at elementary-prepared and unprepared sites and water areas. Based on mathematical simulation of flow past in the wind tunnel the possibility of use booth stand with vertical screen and experimental installation to study aeroelasticity phenomena of the chassis for experimental studies, respectively, by defini- tion of the aerodynamic characteristics of forces and moments of the air cushion aircraft and ekranoplanes models and the research of phenomena of aeroelasticity of flexible fencing is substantiated.
В данной статье рассматривается комплекс стендов, созданных в НИМК ЦАГИ для отработки и создания шасси на воздушной подушке (ШВП) для летательных аппаратов (ЛА) и транспортных средств. Он позволяет в полной мере охватить процесс разработки и конструирования шасси ЛА на ВП и решить вопросы, связанные с особенностями таких ЛА на взлете, при посадке и движении по элементарно подготовленным и неподготовленным грунтовым ВПП, площадкам равнинной местности и водным акваториям. В состав комплекса входит: эксперимен- тальная установка для исследования явлений аэроупругости ШВП в процессах выпуска и уборки и с имитацией взлетно-посадочных режимов полета самолетов и экранопланов с ШВП в набегающем потоке воздуха, в том числе в аэродинамических трубах (АДТ); стенд с вертикальным экраном для аэродинамических испытаний моделей экранопланов и самолетов с ШВП в АДТ Т-5 НИМК ЦАГИ на шестикомпонентных автоматизированных весах с возможностью одновременного варьирования расположения модели относительно экрана по высоте, крену, танга- жу (углу атаки) и скольжению; подвижный стенд с контактным гусеничным движителем для экспериментального определения и сравнительной оценки характеристик ШВП с различными схемами формирования и ограждениями ВП для круглогодичных испытаний в натурных условиях на элементарно подготовленных и неподготовленных площадках и акваториях. На основе математического моделирования обтекания потоком воздуха в АДТ стенда с вертикальным экраном и установки для исследования явлений аэроупругости гибких ограждений обоснована воз- можность использования стенда и установки для экспериментальных исследований, соответственно, по определе- нию аэродинамических характеристик сил и моментов моделей ЛА с ШВП и экранопланов и исследований явле- ний аэроупругости гибких ограждений. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2016-11-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/842
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; № 226 (2016); 191-198
Научный вестник МГТУ ГА; № 226 (2016); 191-198 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/842/721
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|