FLIGHT DYNAMICS MODEL OF ONE CLASS OF AIRCRAFT WITH A VIEW OF ELASTIC CONSTRUCTION
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
FLIGHT DYNAMICS MODEL OF ONE CLASS OF AIRCRAFT WITH A VIEW OF ELASTIC CONSTRUCTION
Модель динамики полета одного из классов летательных аппаратов с учетом упругости конструкции |
|
Creator |
Александр Никитин Игоревич; ПАО "Таганрогский авиационный научно-технический комплекс им. Г.М. Бериева"
|
|
Subject |
математическая модель; динамика полета; упругий летательный аппарат; система автоматического управления; ракета
|
|
Description |
It remains urgent problem of damping of elastic vibrations occurring aircraft structure means the automatic control systems on board. In solving this problem the aircraft elastic model is the basis for the synthesis of control laws and analysis of closed-loop system "control object - the regulator." In general, the problem of mathematical modeling of flight dynamics of the elastic aircraft breaks for at least another two objectives, one of which - direct simulation of the behavior of elastic aircraft defined interacting forces, and the other - the account of the changes operating aerogidrodynamic forces and moments caused by the deformation elastic aircraft and work control systems. This paper discusses the theoretical basis of the approach to the solution of this problem, based on the replacement of the actual design of aircraft by equivalent circuit and its implementation for the missiles, the most simple in terms of schematic, class of aircraft. At the same time accounting for changes in aerodynamic forces and moments caused by the elastic deformation of the aircraft, it was performed by help of stationary hypothesis
Остается актуальной проблема демпфирования возникающих упругих колебаний конструкции летательного аппарата (ЛА) средствами бортовых систем автоматического управления. При решении подобной задачи модель упругого ЛА является основой синтеза законов управления и анализа замкнутой системы "объект управления - регулятор". В общем случае задача математического моделирования динамики полета упругого ЛА распадается еще как минимум на две взаимосвязанные задачи, одна из которых - непосредственно моделирование поведения упругого ЛА, определяемого действующими на него силами, а другая - учет изменения действующих аэрогидродинамических сил и моментов, вызванного деформацией упругого ЛА и работой системы управления. В данной работе рассматриваются теоретические основы подхода к решению указанной задачи, основанного на замене реальной конструкции ЛА эквивалентной схемой, и его программная реализация для ракет, наиболее простого, с точки зрения схематизации, класса ЛА. При этом учет изменений действующих аэродинамических сил и моментов, вызванных деформацией упругого ЛА, осуществлялся упрощенно на основе гипотезы стационарности. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2016-11-07
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/264
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; № 223 (2016); 140-148
Научный вестник МГТУ ГА; № 223 (2016); 140-148 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/264/190
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|