Record Details

State and prospects of basic computer training in engineering education

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title State and prospects of basic computer training in engineering education
Состояние и перспективы базовой компьютерной подготовки в инженерном образовании
 
Creator O. Arkhipov G.; National Research University “Moscow Power EngineeringInstitute”
О. Архипов Г.; Национальный исследовательский университет «Московский Энергетический Институт»
 
Subject engineering education; basic computer training; algorithm; computer-programming language; structural programming
инженерное образование;базовая компьютерная подготовка;алгоритм;язык программирования;структурное программирование
 
Description Basic computer training is an important part of the fundamental training for engineers in each application area. The article shows that the purpose of such training has been always the formation of the basic theoretical concepts and practical skills to solve problems by programming with computers.All the formation periods and the following improvement of basic computer training were analyzed by the example of the National Research University «Moscow Power Engineering Institute» (NRU MPEI). Special role of the structured programming technology is mentioned, the use of which allows you to effectively develop easy understood algorithms and computer programs with a minimal number of errors.Particular attention is drawn to the serious methodological support in the 80th (the last century), the basic computer training of students by the Ministry of Higher Education of the USSR and the Research Institute of Higher School Problems. The important role of methodical councils of universities on the computer technology application to coordinate in those years the basic computer training at the University is mentioned. The article shows the new teaching methods of the main discipline with generally accepted today in Russia term “Informatics”. This method was developed in the National Research University «Moscow Power Engineering Institute» at the Applied Mathematics Department, providing the basic computer training of students in 1–2 semesters. This new teaching method has such a «reference point» as fundamental programming concepts «task – method of this task solution – algorithm for solving the task – computer program».The main tasks of the discipline of the basic computer training were defined:– formation of students’ formal logic, algorithmic thinking;– learning of modern technology of structured programming, providing efficient development of algorithms and computer programs;– formation of practical skills of designing algorithms of any complexity;– learning of procedure-oriented programming languages.The article analyzes some negative aspects, related to basic computer training and appeared in the last 15–20 years in the National Research University «Moscow Power Engineering Institute» and other higher technical educational universities of Russia, including:– subjective diluting effect, changing the purpose and content of basic computer training and replacement by the other, «unconvincing» in the content subjects;– lack of a unified program of discipline «Informatics» for higher technical educational institutions of Russia;– lack of understanding of the specificity of very intensive work of lecturers, conducting such training, and the underestimation of their labor;– insufficient current level of initial computer training for the secondary school graduates;– lack of methodological interaction of higher technical educational universities of Russia among themselves and with the secondary school on basic computer training.The article emphasizes that the basic computer training in engineering education in Russia will be in perspective realized in its classic historical sense of the word, if the qualified engineers, who are able to think logically and resolve efficiently any professional tasks, will be necessary for the country as before.
Базовая компьютерная подготовка является важной составной частью фундаментальной подготовки инженеров для лю- бой прикладной области. В статье показано, что целью такой подготовки всегда являлось формирование базовых теоретических представлений и практических навыков, необходимых для решения задач с применением ЭВМ путём их программирования.На примере национального исследовательского университета «Московский Энергетический Институт» (НИУ МЭИ) проанализированы все периоды становления и последующего совершенствования базовой компьютерной подготовки. Подчёркнута особая роль технологии структурного программирования, применение которой позволяет эффективно разрабатывать легко понимаемые алгоритмы и программы для ЭВМ, содержащие минимальное число ошибок.Особое внимание обращено на серьёзную методическую поддержку в 80-е годы прошлого столетия базовой компьютерной подготовки студентов со стороны Минвуза СССР и Научно-исследовательского института проблем высшей школы. Подчёркнута важная роль методических Советов вузов по применению вычислительной техники, координировавших в те годы и базовую компьютерную подготовку внутри вуза. Представлена разработанная тогда же в НИУ МЭИ на кафедре Прикладной математики, ведущей базовую компьютерную подготовку студентов на 1–2 семестрах, новая методика преподавания основной дисциплины базовой компьютерной подготовки с общепринятым сегодня наименованием «Информатика». «Точкой отсчёта» в этой методике являются такие фундаментальные понятия программирования как «задача – метод её решения – алгоритм решения задачи – программа для ЭВМ».Исходя из этого, задачами основной дисциплины базовой компьютерной подготовки «Информатика», актуальными и сегодня, были определены:– формирование у студентов формально-логического, алгоритмического мышления;– освоение современной технологии структурного программирования, обеспечивающей эффективную разработку алгоритмов и программ для ЭВМ;– формирование практических навыков проектирования алгоритмов любой сложности; – освоение одного из процедурно–ориентированных языков программирования.В статье проанализированы и некоторые негативные моменты, связанные с базовой компьютерной подготовкой и проявившиеся в последние 15–20 лет в НИУ МЭИ и в других высших технических учебных заведениях России, среди которых:– попытки субъективного выхолащивания сути, изменения цели и содержания базовой компьютерной подготовки и даже её подмена другими, «маловразумительными» по содержанию, дисциплинами;– отсутствие унифицированной Программы дисциплины «Информатика» для высших технических учебных заведений России;– непонимание специфичности очень интенсивного труда преподавателей, ведущих такую подготовку, и недооценка этого труда;– явно недостаточный и сегодня уровень начальной компьютерной подготовки выпускников средней школы (в статье приводятся ре- зультаты регулярного анкетирования первокурсников НИУ МЭИ, свидетельствующие об этом);– отсутствие методического взаимодействия высших технических учебных заведений России между собой и со средней школой по вопросам базовой компьютерной подготовки.Подчеркнуто, что базовая компьютерная подготовка в инженерном образовании в России будет и в обозримой перспективе осуществляться в исторически сложившемся, классическом её понимании, если стране, по-прежнему, будут необходимы квалифицированные инженеры, способные логически мыслить и эффективно решать любые поставленные перед ними профессиональные задачи.
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor

 
Date 2016-12-25
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/344
10.21686/1818-4243-2016-6-27-33
 
Source Open Education; № 6 (2016); 27-33
Открытое образование; № 6 (2016); 27-33
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2016-6
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/344/297
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).