Record Details

Models and automation technologies for the curriculum development

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Models and automation technologies for the curriculum development
Модели и автоматизированные технологии для разработки учебных планов
 
Creator V. Volkova N.; St. Petersburg Polytechnic University of Peter the Great
A. Efremov A.; St. Petersburg Polytechnic University of Peter the Great
A. Loginova V.; St. Petersburg Polytechnic University of Peter the Great
D. Kabinetskaja A.; St. Petersburg Polytechnic University of Peter the Great
M. Tambaum A.; St. Petersburg Polytechnic University of Peter the Great
В. Волкова Н.; Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
А. Ефремов А.; Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
А. Логинова В.; Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
Д. Кабинетская А.; Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
М. Тамбаум А.; Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
 
Subject automated dialogue procedure;academic subject;information technologies;competence;methodologies of aims’ structuring;methods of complex assessments’ organization;model;curriculum
автоматизированная диалоговая процедура;дисциплина;информационные технологии;компетенция;методики структуризации целей;методы организации сложных экспертиз;модель;учебный план
 
Description The aim of the research was to determine the sequence of the curriculum development stages on the basis of the system analysis, as well as to create models and information technologies for the implementation of thesestages.The methods and the models of the systems’ theory and the system analysis, including methods and automated procedures for structuring organizational aims, models and automated procedures for organizing complex expertise.On the basis of the analysis of existing studies in the field of curriculum modeling, using formal mathematical language, including optimization models, that help to make distribution of disciplines by years and semesters in accordance with the relevant restrictions, it is shown, that the complexity and dimension of these tasks require the development of special software; the problem of defining the input data and restrictions requires a large time investment, that seems to be difficult to provide in real conditions of plans’ developing, thus it is almost impossible to verify the objectivity of the input data and the restrictions in such models. For a complete analysis of the process of curriculum development it is proposed to use the system definition, based on the system-targeted approach. On the basis of this definition the reasonable sequence of the integrated stages for the development of the curriculum was justified: 1) definition (specification) of the requirements for the educational content; 2) determining the number of subjects, included in the curriculum; 3) definition of the sequence of the subjects; 4) distribution of subjects by semesters. The models and technologies for the implementation of these stages of curriculum development were given in the article: 1) models, based on the information approach of A.Denisov and the modified degree of compliance with objectives based on Denisov’s evaluation index (in the article the idea of evaluating the degree of the impact of disciplines for realization of competences was used); 2) models to define the sequence of subjects from curriculum: a) the models, based on evaluating the relationship between the disciplines, using simplicial complex theory, b) the models, implemented by means of information search, using the information retrieval language with the grammar, containing the system of predicates. To implement the models, the automated dialogue procedures were developed.Models have been tested during the process of the development and the adjustment of the working curriculum for bachelor’s and master’s degree programs in the fields «System Analysis and Management», «Information Systems and Technologies», «Applied Informatics».
Цель исследования: на основе системного анализа процесса разработки учебных планов определить последовательность укрупненных этапов разработки плана, модели и информационные технологии для реализации этих этапов.Методы: методы и модели теории систем и системного анализа, в том числе методики и автоматизированные диалоговые процедуры структуризации целей, модели и автоматизированные процедуры организации сложных экспертиз.Результаты: на основе анализа существующих работ по моделированию учебных планов с использованием формализованных математических постановок задачи оптимизации распределения дисциплин по годам и семестрам с учетом соответствующих ограничений показано, что сложность и размерность таких задач требует разработки специальных программных продуктов; определение исходных данных и ограничений связаны с большими затратами времени, что непросто обеспечить в реальных условиях разработки планов, и при этом проверить объективность исходных данных и ограничений для таких моделей практически невозможно. Для обеспечения полноты анализа процесса разработки учебного плана предлагается использовать определение системы, основанное на системно-целевом подходе. На основе этого определения обоснована последовательность укрупненных этапов разработки учебного плана: 1) определение (уточнение) требований к содержанию обучения; 2) определение множества дисциплин, включаемых в учебный план; 3) определение последовательности изучения дисциплин; 4) распределение дисциплин по семестрам. Разработаны модели и технологии реализации этапов разработки плана: 1) модели, базирующиеся на применении информационного подхода А.А. Денисова и модификации предложенной им оценки степени целесоответствия, реализуемой в нашей задаче в форме оценки степени влияния дисциплин на реализацию компетенций, и 2) модели определении последовательности изучения дисциплин: а) взаимосвязи дисциплин методом симплициального комплекса, и б) модели, реализуемые средствами информационного поиска с использованием информационно-поискового языка с правилами типа «условного следования за…». Для реализации моделей разработаны автоматизированные диалоговые процедуры.Модели экспериментально реализуются на примере разработки и корректировки рабочих учебных планов по направлениям подготовки бакалавров и магистров «Системный анализ и управление», «Информационные системы и технологии», «Прикладная информатика».
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor

 
Date 2016-12-25
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/346
10.21686/1818-4243-2016-6-51-58
 
Source Open Education; № 6 (2016); 51-58
Открытое образование; № 6 (2016); 51-58
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2016-6
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/346/301
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).