Record Details

Teaching methods of work with data in the course of process management

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Teaching methods of work with data in the course of process management
Методика обучения работе с данными в курсе процессного управления
 
Creator A. Mikheev G.; National University of Science and Technology MISiS
А. Михеев Г.; Национальный исследовательский технологический университет МИСиС
 
Subject business process approach to enterprise management;business process;business process management systems;business object
процессный подход к управлению предприятием;бизнес-процесс;системы управления бизнес-процессами;бизнес- объект
 
Description The purpose of research is the development of a distance training method to teach students to work with data, used in the training course of process approach to the enterprise management. A difficult point in teaching development of business-processes that involve the execution of business-process instances in the enterprise computer environment is the interaction of business processes with data in cases where process management is taught to students, studying in the field of business information technology or financial and accounting professions. As a rule, students of these specialties cannot singly install database servers on their home PCs for doing hands-on tasks by themselves and also do not have the necessary practical experience with database theory.The use of free software in the course allows students to obtain practical skills of working with business-process management system and also to do tasks on distance just by installing the necessary software on their PCs (laptops). The completed tasks of the course are put on the campus or sent to the lecturer by the e-mail.The method of teaching for the simplified work with data is based on the experience of teaching process subjects that has been obtained during four years in National University of Science and Technology MISiS and Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics (MESI). The method has proved itself in practice. The solutions, which did not show good practical effects were not included in the method.During the research the methods of work with data were determined and tested, allowing students of financial and accounting professions and also students, studying business information technology, to implement interaction of business-processes with data in learning process approach to the enterprise management. To reach the desired goal the free open-source software, used during the course, was modified.The article shows the experience of teaching methods of simplified work with data, which were implemented in a free enterprise business process management system RunaWFE. The stated method allows to create and configure business object repository without the assistance of a programmer or a system administrator not only in educational but also industrial business processes on the phases of development and testing and it will be helpful for the students, who completed the training program, in their follow-up business activities.
Цель. Целью исследования является разработка методики дистанционного обучения студентов работе с данными, использующейся в курсе обучения процессному подходу к управлению предприятием. Сложным моментом обучения разработке бизнес-процессов, предполагающих исполнение экземпляров в компьютерной среде предприятия, является взаимодействие бизнес-процессов с данными в случаях, когда процессное управление преподается студентам, обучающимся по специальности бизнес-информатика или финансово-бухгалтерским специальностям. Студенты этих специальностей, как правило, не могут самостоятельно установить сервер баз данных на домашнем компьютере для самостоятельного выполнения заданий практикума, а также не обладают необходимыми знаниями теории баз данных.Материалы и методы. Использование в курсе свободного программного обеспечения позволяет студентам получать практические навыки работы с системой управления бизнес-процессами, а также выполнять задания курса дистанционно, установив программное обеспечение на домашнем компьютере (ноутбуке). Результаты выполнения заданий курса студенты выкладывают в кампус или посылают преподавателю по электронной почте.Методика обучения студентов упрощенной работе с данными основана на опыте преподавания процессных дисциплин, полученном в течение четырех лет в НИТУ МИСиС и МЭСИ. Методика проверена на практике. Решения, не показавшие хороших практических результатов, не были включены в методику.Результаты. В процессе исследования были выявлены и проверены на практике приемы работы с данными, позволяющие студентам финансово-бухгалтерских специальностей, а также студентам, обучающимся по специальности бизнес-информатика, реализовать взаимодействие бизнес-процессов с данными при обучении процессному подходу к управлению предприятием. Для достижения поставленной цели было модифицировано использующееся в курсе обучения свободное программное обеспечение с открытым исходным кодом.Заключение. В статье представлен опыт обучения студентов методам упрощенной работы с данными, которые были реализованы в свободной системе управления бизнес-процессами предприятия RunaWFE. Изложенная методика позволяет без помощи программиста или системного администратора создавать и настраивать хранилище бизнес-объектов не только в учебных, но также и в промышленных бизнес-процессах на этапах их разработки и тестирования, что может потребоваться прошедшим обучение студентам в последующей производственной деятельности.
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor

 
Date 2016-12-25
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/342
10.21686/1818-4243-2016-6-4-8
 
Source Open Education; № 6 (2016); 4-8
Открытое образование; № 6 (2016); 4-8
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2016-6
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/342/300
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).