THE ORGANIZATION OF ECOLOGICAL PROTECTION OF THE AVIATION ACCIDENT AREA
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE ORGANIZATION OF ECOLOGICAL PROTECTION OF THE AVIATION ACCIDENT AREA
ОРГАНИЗАЦИЯ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ ЗАЩИТЫ ТЕРРИТОРИИ АВИАЦИОННОГО ПРОИСШЕСТВИЯ |
|
Creator |
Евгений Старков Юрьевич; МГТУ ГА
Николай Николайкин Иванович; МГТУ ГА Павел Климов Игоревич |
|
Subject |
авиация; чрезвычайная ситуация; экосистема; почвы; детоксикация
|
|
Description |
The environmental impact by civil aviation activity at all stages of air-transport service life cycle is considered in the article. Negative emergency aviation situations make certain changes to life cycle of the service offered by air transport that is reflected in negative ecological environmental impact at the place of accident. The integrated approach to an assess- ment of such influence is required. The amount of the polluting substances getting into the soil of the ecosystem at the site of an aircraft accident can be considerably reduced by means of timely extraction by carbon adsorption of the aviation fuel and special liquids, that is soil detoxication is required.Expediency of placement of the special sorption barrier passing on the border of the aviation accident area and representing the water-permeable sleeve filled with a sorbent is proved. The stage-by-stage sequence of the detoxication works is offered and it is recommended to apply their carrying out in civil aviation in the form of the obligatory task imput- ed to the administrative subcommittee, which is a part of the aircraft accident investigation committee.The sequence of works is presented in the form of the plan schedule of necessary actions. Dependence for calcula- tion of the amount of petrochemicals getting into the soil in the considered situations is offered.
В статье рассмотрены особенности воздействия на окружающую среду продуктов деятельности гражданской авиации на всех стадиях жизненного цикла авиатранспортной услуги. Негативные чрезвычайные авиационные собы- тия вносят определенные изменения в жизненный цикл услуги, оказываемой воздушным транспортом, что отражает- ся на негативном экологическом воздействии на окружающую среду места аварии. Требуется комплексный подход к оценке такого воздействия. Количество загрязняющих веществ, попадающих в почву экосистемы на месте падения воздушного судна, может быть значительно уменьшено путем своевременного извлечения методом углеадсорбции авиационных горюче-смазочных материалов и специальных жидкостей, то есть необходима детоксикация почв. Обоснована целесообразность размещения специального сорбционного барьера, проходящего по границе территории авиационного происшествия и представляющего собой водопроницаемый рукав, наполненный сорбен- том. Предложена поэтапная последовательность работ детоксикации и рекомендовано применять их проведение в гражданской авиации в форме обязательной задачи, вменяемой административной подкомиссии, являющейся ча- стью комиссии по расследованию чрезвычайных авиационных событий. Последовательность работ представлена в виде плана-графика необходимых действий. Предлагается зави- симость для расчета количества нефтепродуктов, попадающих в почву в рассмотренных ситуациях. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2016-12-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/918
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; Том 19, № 05 (2016); 200-205
Научный вестник МГТУ ГА; Том 19, № 05 (2016); 200-205 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/918/797
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|