METHOD IMPROVEMENT FOR DETERMINING THE TECHNICAL LEVEL OF CIVIL AIRCRAFT
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
METHOD IMPROVEMENT FOR DETERMINING THE TECHNICAL LEVEL OF CIVIL AIRCRAFT
СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ МЕТОДА ОПРЕДЕЛЕНИЯ ТЕХНИЧЕСКОГО УРОВНЯ САМОЛЕТОВ ГРАЖДАНСКОЙ АВИАЦИИ |
|
Creator |
Вадим Ефимов Викторович; МГТУ ГА
Константин Чернигин Олегович; МГТУ ГА |
|
Subject |
летательный аппарат; самолет; эффективность; технический уровень
|
|
Description |
Aircraft are high-tech engineering products which are characterized by a wide range of properties including the two most important groups that respectively characterize the efficiency and technical level.Improving the aircraft efficiency is an essential factor for air transport development, but the efficiency can not be fully describe the technical system, especially in forecasting and new technology requirements development. Aircraft de- signer must evaluate the prospects of a technical solution, but it’s not always possible to calculate the efficiency accuratelyat the design stage. The operator should be able to choose the most technically-advanced aircraft available in the market inorder not to let it grow obsolete quickly. This determines the need for non-economic evaluation of technical systems that can be done by assessment of their technical level.The technical level is a general index that includes a set of technical perfection indicators. Technical perfection is reflected in terms of material and energy intensity, in terms of ergonomics, safety, etc. and is achieved as a result of origi- nal design solutions, the use of new high-strength low-density materials, the introduction of advanced technological pro-cesses, calculation methods, verification, testing, etc.There is a tight connection between the product properties and its weight, because weight is the material reflection of these properties. Therefore, improvement of the product properties usually leads to an intense increase of its weight. To deal with this phenomenon is only possible with widely using scientific and technical progress results. In accordance with this, the technical perfection can be interpreted as a major component of quality that is created without the weight increase. This approach requires investment in research and testing new technical solutions.The method was developed to determine the technical level of civil long-haul aircraft which has been modified to incorporate features of general aviation aircraft operation. However, according to the authors of this article, this method requires some clarification. This is the subject of this article where the technical level generalized index equation is refinedand with the use of which the technical level of civil long-range aircraft is determined.
Летательные аппараты являются высокотехнологичной продукцией машиностроения, которая характери- зуется широким набором свойств, среди которых можно выделить две наиболее важные группы, характеризую- щие, соответственно, эффективность летательного аппарата и его технический уровень.Повышение эффективности авиационной техники является важнейшим условием развития воздушного транспорта, но эффективность не может служить исчерпывающей характеристикой технической системы, особен- но при прогнозировании и разработке требований к новой технике. Разработчик авиационной техники должен оце- нивать перспективность того или иного технического решения, но на стадии проектирования достаточно точно рассчитать экономическую эффективность не всегда возможно. Эксплуатант авиационной техники должен уметь выбрать наиболее технически совершенные летательные аппараты из предлагаемых на рынке, чтобы приобретен- ная техника долго морально не старела. Отсюда вытекает потребность в проведении неэкономической оценки тех- нических систем, что можно сделать с помощью оценки их технического уровня.Технический уровень является обобщенным показателем, включающим совокупность показателей техни- ческого совершенства. Техническое совершенство отражается в показателях материалоемкости и энергоемкости, в эргономических показателях, в показателях безопасности и прочем и достигается в результате оригинальных кон- структивных решений, применения новых высокопрочных материалов малой плотности, внедрения прогрессивных технологических процессов, методов расчета, контроля, испытаний и т. д.Для определения технического уровня магистральных самолетов гражданской авиации разработан метод, который доработан с целью учета особенностей эксплуатации самолетов авиации общего назначения. Однако, по мнению авторов настоящей статьи, данный метод требует некоторого уточнения. Этому посвящена настоящая статья, в которой уточнена формула для расчета обобщенного показателя технического уровня, с при- менением которой произведено определение технического уровня дальних магистральных самолетов граждан- ской авиации. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2017-01-13
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/982
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; Том 19, № 6 (2016); 24-34
Научный вестник МГТУ ГА; Том 19, № 6 (2016); 24-34 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/982/861
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|