Record Details

Sustainable development of education: mutual links of technology and pedagogy

Open Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Sustainable development of education: mutual links of technology and pedagogy
Устойчивое развитие образования: связь технологии и педагогики
 
Creator Vyacheslav Starodubtsev A.; National Research Tomsk Polytechnic University
Evgeniia Frantcuzskaia O.; National Research Tomsk Polytechnic University
В. Стародубцев А.; Национальный исследовательский Томский политехнический университет
Е. Французская О.; Национальный исследовательский Томский политехнический университет
 
Subject lifelong education;online education resources;future education forecasts;educational technology
непрерывное образование;сетевые образовательные ресурсы;прогнозы будущего образования;педагогические технологии
 
Description The purpose of the paper is to compare the development trends of information and communication environment, the global educational space and pedagogical ideas, which directly or indirectly affect the application of ICT in education. The study has been based on the foresight results and the content of the Internet publications on the prospects for sustainable development of education in the context of UNESCO Incheon Declaration for Education 2030. The content analysis of pedagogical publications has demonstrated that the current understanding of knowledge appeals to its socialization and dissemination in the global network environment, whose technological basis is rapidly growing. The educational process in the Learning Society is regarded as a distributed one among some formal education establishments (“universities of the world for one”) and the community of content curators. The function of content curators is to deliver comments, generalize and promote new information that supports learning needs of different global network users. The relation model of the subjects of the informational and educational space has been described. The model includes lecturers and learners as well as the content curators. The necessity of humanitarian potential development in the informational and communicational environment has been argued as well as the development of a creative class of people who share their existential experience, knowledge and wisdom. The development of every society member in the robot-based artificial intelligence environment has been considered to be defective without any interpersonal interaction and learners’ activity in the online community. Thus, the psychological and pedagogical theories of connectionism, social learning, multiple intelligences, and some others are to be recognized in the development of hardware and software base for education technologies.
Целью работы является сопоставление трендов развития информационно-коммуникационной среды, глобального образовательного пространства и педагогических идей, явно или опосредованно влияющих на применение ИКТ в образовании. Материалом послужили результаты форсайтов и содержание публикаций в интернете, посвященных перспективам устойчивого развития образования в контексте Инчхонской Декларации ЮНЕСКО «Образование 2030». На основе контент-анализа педагогических публикаций установлено, что современное понимание знания апеллирует к его обобществлению и распространению в глобальной сетевой информационной среде, технологический базис которой стремительно развивается. Учебный процесс в обществе обучения рассматривается как распределенный среди отдельных формальных учебных заведений («университетов мира для одного») и сообществом контента кураторов, в функции которого входит поставлять комментарии, обобщать и содействовать новой информации, которая поддерживает неоформальные образовательные потребности различных пользователей глобальной сети. Описана модель связей субъектов информационного образовательного пространства, включающая кроме преподавателей и студентов также кураторов контента. Аргументирована необходимость развития гуманитарного потенциала человека в информационно-коммуникационной среде и формирования в ней креативного класса людей, делящихся своим экзистенциональным опытом, знаниями и мудростью. Сделан вывод, что без межличностного взаимодействия, без присутствия учащихся в сетевом сообществе, развитие потенциала каждого члена общества в роботизированной среде искусственного интеллекта будет ущербным. Поэтому, в развитии аппаратной и программной базы технологий образования необходимо учитывать психолого-педагогические теории коннективизма, социального обучения, множественного интеллекта и других.
 
Publisher Plekhanov Russian University of Economics
 
Contributor

 
Date 2017-02-02
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.rea.ru/jour/article/view/327
10.21686/1818-4243-2017-1-34-43
 
Source Open Education; № 1 (2017); 34-43
Открытое образование; № 1 (2017); 34-43
2079-5939
1818-4243
10.21686/1818-4243-2017-1
 
Language rus
 
Relation http://openedu.rea.ru/jour/article/view/327/310
UNESCO Incheon Declaration for Education 2030. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/ 0023/ 002338/233813m.pdf
Schaffhauser D., Kelly R. Top 10 Education Technologies that Will Be Dead and Gone in the Next Decade. URL: https://campustechnology.com/Articles/2016/11/02/Top-10-Education-Technologies-that-Will-Be-Dead-andGone-in-the-Next-Decade.aspx?m=1&Page=1.
How we will learn. Mind/Shift. URL: https://ww2.kqed.org/mindshift/2016/09/16/the-trends-and-challenges-shaping-technology-adoption-in-schools/
Global Education Futures Forum, Moscow, 29 April – 03 March 2016. URL: http://map.edu2035.org/users/sign_in?mode=first&project=futuremap
CISCO Learning Society White Paper. URL: http://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socio-economic/docs/LearningSociety_WhitePaper.pdf
Learning Society. URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Learning_society
Building a Learning Society in Japan, the Republic of Korea and Singapore. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002325/232547E.pdf
Siemens G.A. Learning Theory for the Digital Age. URL: http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm
Downes S. Connectivism and its Critics: What Connectivism Is Not. URL: http://www.downes.ca/post/53657.
Bandura A. Social Learning Theory. URL: http://www.instructionaldesign.org/theories/social-learning.html
Gardner H. Multiple Intelligences. URL: http://www.instructionaldesign.org/theories/multiple-intelligences.html
Innovative Learning. URL: http://www.innovativelearning.com/teaching/index.html
Bates T. Learning theories and online learning. URL: http://www.tonybates.ca/2014/07/29/learning-theories-and-online-learning/
Downes S. The MOOC of One: Personal LearningTechnologies. URL: https://www.youtube.com/watch?v=-HMyC9xLruo
Wheeler S. Digital Learning Futures: Mind the Gap! URL: https://www.youtube.com/watch?v=t7EftCFQHVg#t=4.946535
Yong Chen. Investigating MOOCs Through Blog Mining. URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1695/2832
Comer D., Baker R., Yuan Wang. Negativity in Massive Online Open Courses: Impacts on Learning and Teaching, and How Instructional Teams May Be Able to Address It. URL: http://www.columbia.edu/~rsb2162/CBW2.pdf
Hollands F., Tirthali D. MOOCs: Expectations and Reality Full Report May 2014. URL: http://cbcse.org/wordpress/wp-content/uploads/2014/05/MOOCs_Expectations_and_Reality.pdf
Valitova E., Starodubtsev V., Goryanova L. Formative personalization of student’s self-determination and employability. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2015. V.214. pp.739–747. URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815060619
Стародубцев В.А., Шамина О.Б. Кураторы контента в сетевых образовательных событиях //Высшее образование в России. – 2015. – №5. – С. 132–139.
Kanter B. Content Curation: The Art and Science of Spotting Awesome. URL: http://www.bethkanter.org/content-curation-3/
Kramer B. Collector or Curator? Becoming a Social Connoisseur. URL: http://www.bryankramer.com/collector-or-curator-becoming-a-social-connoisseur/
Jarche H. The seek-sense-share framework. URL: http://jarche.com/2014/02/the-seek-sense-share-framework/
Riekwelb J. The roles of Content Curation for knowledge sharing and content marketing. URL: http://www.slideshare.net/zeefcom/pitch-howards-home
Florida R. The Rise of the Creative Class. And How It’s Transforming Work, Leisure and Everyday Life. New York: Hardcover – International Edition; 2002. URL: https://www.amazon.com/Rise-Creative-Class-Transforming-Community/dp/0465024769.
Ashcroft B., McAlpine I. Student moderators in online discussions. In R. Atkinson, C. McBeath, D. JonasDwyer, R. Phillips (Eds). Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference (pp. 88–94). Perth, 5–8 December.
Чиркунов О. Меморандум непрерывного образования Европейского Союза (изложение). URL: http://www.znanie.org/jornal/n2_01/mem_nepr_obraz.html
Triby E. Accreditation of prior experiential learning and the development of higher education. URL: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ864792.pdf
Cross J. Informal Lerarning: Rediscovering the Natural Pathways that Inspire Innovation and Performance. San Francisco: Pfeiffer; 2000. – 299 p.
Starodubtsev V.A., Fursa T.V. Charge Electrification of Irradiated Dielectrics and Its Effect on Incident Flux. Journal of Electrostatics. 1988. V. 20. pp. 341–347.
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).