Academic Literacy and Methods of Global Scientific Communication
Science Editor and Publisher
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Academic Literacy and Methods of Global Scientific Communication
Академическая грамотность и методы глобальной научной коммуникации |
|
Creator |
I. Korotkina B.; Russian Presidential Academy of National Economy Moscow School of Social and Economic Sciences И. Короткина Б.; Российская академия народного хозяйства и государственной службы Московская высшая школа социальных и экономических наук |
|
Subject |
academic writing; academic literacy; global academic communication; educational policy; writing centers
академическая грамотность; глобальная научная коммуникация; образовательная политика; центры письма |
|
Description |
The reason why papers written by Russian researchers are often rejected by international academic journals is that their authors are mostly unaware of today’s methods of global academic communication, commonly taught in courses of academic writing. As academic writing is not taught systematically in Russia, the easiest way to overcome the problem seems to introduce the best international teaching models directly into the Russian educational system. However, such an approach may not be efficacious. The author believes that academic writing can only be successfully embedded into the Russian academic and cultural context provided it is taught explicitly in the native tongue at all levels of education as part of a more complex system of academic literacy development. This will gradually improve the quality of national publications and thus contribute to their acceptance by the international academic community.
Проблема несоответствия качества многих российских научных текстов требованиям ведущих международных научных журналов коренится, с одной стороны, в различии традиций научного письма, а с другой – в отсутствии в российском образовании академического письма как системы обучения написанию научных текстов. Однако решить эту проблему в краткосрочной перспективе невозможно ни за счет директивных методов, ни за счет внедрения моделей обучения академическому письму, сложившихся в иной социокультурной среде. Путь к преодолению глубоко укоренившихся традиций ложного академизма автор видит в комплексном, эксплицитном подходе к развитию компетенций академической грамотности по всей вертикали образования, причем в первую очередь на родном языке. Такой подход позволит поднять качество отечественных публикаций, и уже как следствие – повысить значимость российских исследований в международной научной среде. |
|
Publisher |
NEICON ISP Publishing
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2017-04-13
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://www.scieditor.ru/jour/article/view/25
10.24069/2542-0267-2017-1-8-13 |
|
Source |
Science Editor and Publisher; Том 2, № 1 (2017); 8-13
Научный редактор и издатель; Том 2, № 1 (2017); 8-13 2541-8122 2542-0267 10.24069/2542-0267-2017-1 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://www.scieditor.ru/jour/article/view/25/27
Lerner N. Time Warp: Historical Representations of Writing Center Directors. In: Murphy C., Stay B.L. (eds.) The Writing Center Director’s Resource Book. NJ: Lawrence Erlbaum; 2006. p. 3-12. Murray N., Kirton B. An Analysis of the Current Situation. In: Davies S., Swinburne D., Williams G. (eds.) Writing Matters: The Royal Literary Fund Report on Student Writing in Higher Education. London: The Royal Literary Fund; 2006. p. 7-13. Young A. Teaching Writing Across the Curriculum. (4th ed.). NJ: Pearson; 2006. Bean J. Engaging Ideas. Jossey-Bass, 2001. 384 p. Snyder I. Communication, Imagination, Critique — Literacy Education for the Electronic age. In: Silicon Literacies: Communication, Innovation and Education in the Electronic Age. London: Routledge; 2002. p. 173-183. Cummins J., Brown K. and Sayers D. Literacy, Technology, and Diversity. Pearson, Allyn & Bacon; 2007. p. 280. Freedman D. Internet Transformations: Old Media Resistance in the «New Media» Revolution. In: Curran J., Morley D. (eds.) Media and Cultural Theory. London: Routledge; 2006. p. 275-290. Academic Literacy: A Statement of Competences Expected of Students Entering California’s Public Colleges and Universities. Intersegmental Committee of the Academic Senates (ICAS); 2002. 88 p. Lea M.R., Jones S. Digital Literacies in Higher Education: Exploring Textual and Technological Practice. Studies in Higher Education. 2010;36(4):377-393. DOI: 10.1080/03075071003664021 Matarese V. (Ed) Supporting Research Writing: Roles and Challenges in Multilingual Settings. Oxford: Chandos; 2013. 11. Wallwork A. English for writing research papers. Springer; 2011. Richards C. Hypermedia, internet communication, and the challenge of redefining literacy in the electronic age. Language Learning & Technology. 2000;4(2). URL: http://llt.msu.edu/vol4num2/richards/default.html Дридзе Т.М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации: проблемы семиосоциопсихологии». М.: Наука; 1984. 269 с. Graff G. Scholars and Sound Bites: the Myth of Academic Difficulty. PMLA (Publications of the Modern Language Association of America). 2000;115(5):1041-52. Goodfellow R. Online Literacies and Learning: Operational, Cultural and Critical Dimensions. Language and Education. 2004;18(5):379-399. Green B., Beavis C. (Eds.) Literacy in 3D: An Integrated Perspective in Theory and Practice. Camberwell, Victoria: Australian Council for Educational Research (ACER); 2012. p. 248. Green B. The New Literacy Challenge. Literacy Learning: Secondary Thoughts. 1999;7(1):36—46. Goodfellow R. Literacy, Literacies and the Digital in Higher Education. Teaching in Higher Education. 2011;16(1):131—144. New London Group. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. In Cope B., Kalanatzis M. (Eds.) Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Melbourne: Macmillan; 2000. Lynn S. Rhetoric and Composition: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press; 2010. 330 p. Маркусова В.А. Введение. К 50-летию Science Citation Index. История и развитие наукометрии. В: М.А. Акоев (ред.) Руководство по наукометрии: индикаторы развития науки и технологии. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та; 2014. С. 14-74. URL: http://wokinfo.com/media/pdf/ru-bibliometric_handbook.pdf Кириллова О.В. Редакционная подготовка научных журналов по международным стандартам. Рекомендации эксперта БД Scopus. Ч. 1. М.; 2013. 90 с. URL: http://academy.rasep.ru/dopy/53-podgotovka-nauchnykhizdanij-po-mezhdunarodnym-standartam/199-kirillovao-v-redaktsionnaya-podgotovka-nauchnykh-zhurnalovpo-mezhdunarodnym-standartam |
|
Rights |
Authors who publish in this journal agree to the following: 1. Authors retain copyright of the work and provide the journal right of first publication of the work. 2. The authors retain the right to enter into certain contractual agreements relating to the non-exclusive distribution in the published version of the work here form (eg, post it to an institutional repository, the publication of the book), with reference to its original publication in this journal. 3. The authors have the right to post their work on the Internet (eg in the institute store or personal website) prior to and during the review process of its data log, as this may lead to a productive discussion and a large number of references to this work (See. The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|