Influence of alcohol policy on the dynamics of road accidents in Russian regions
Voprosy statistiki
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Influence of alcohol policy on the dynamics of road accidents in Russian regions
Влияние мер алкогольной политики на динамику дорожно-транспортных происшествий в регионах России |
|
Creator |
M. Kolosnitsyna G.; National Research University Higher School of Economics
N. Khorkina A.; National Research University Higher School of Economics A. Volkov Yu.; National Research University Higher School of Economics М. Колосницына Г.; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» Н. Хоркина А.; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» А. Волков Ю.; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» |
|
Subject |
алкогольные напитки; временной запрет; цены на алкоголь; дорожно-транспортные происшествия; алкогольная политика; регионы России; alcohol beverages; temporal bans; alcohol prices; traffic accidents; alcohol policy; regions of Russia
|
|
Description |
The paper estimates an influence of government alcohol policies on the road accidents dynamics in Russian regions. The research was based on the regional data provided by Rosstat, for years 2001-2013. The sample included 962 observation units from 74 regions of the Russian Federation. Alcohol deterrence measures under review included temporal bans on alcohol sales and price instruments (increase in alcohol prices due to excise taxes for spirits and floor price for vodka). Among other controlled for variables were population density, unemployment, number of automobiles per person in a region. The authors also differentiated between the regions with developed illegal alcohol markets and those where illegal alcohol trade was not widespread. To do so, the authors used the number of audits by authorized bodies that revealed law infringements in alcohol production or trade. Econometric analysis revealed a favorable influence of temporal bans on the number of road accidents. In addition it was proved that in the regions with strict control over illicit trafficking of alcohol the number of traffic accidents decreased as a result of reducing the permitted alcohol trading hours. The number of accidents in a region is negatively correlated with unemployment level and population density. At the same time, the presented data does not show definite correlation between price mechanisms and the number of road accidents in Russian regions.
В статье оценивается эффективность воздействия мер алкогольной политики на динамику дорожно-транспортных происшествий (ДТП) в российских регионах. Анализ основан на региональных данных Росстата за период 2001-2013 гг. Выборка включала 962 единицы наблюдения в 74 субъектах Российской Федерации. Оценивалась зависимость частоты возникновения дорожно-транспортных происшествий от таких мер алкогольной политики, как введение запрета на ночную торговлю спиртным и повышение цен на алкогольную продукцию. Контролировались другие факторы, способные оказывать влияние на распространенность ДТП в регионе, такие как плотность населения, обеспеченность жителей региона автомобилями, уровень безработицы. При этом учитывалось то обстоятельство, что в ряде регионов России существенная доля потребляемого алкоголя производится и реализуется нелегально. С этой целью в программу анализа дополнительно был включен показатель числа проверок, осуществляемых уполномоченными государственными органами, в ходе которых были выявлены правонарушения, связанные с незаконным производством и оборотом алкогольной продукции. В результате эконометрического анализа было выявлено положительное влияние мер по ограничению времени торговли алкоголем на сокращение числа совершаемых ДТП. Кроме того, было установлено, что в регионах, где осуществляется строгий контроль над незаконным производством и оборотом спиртных напитков, на снижение количества ДТП влияет более раннее время начала действия запрета на торговлю алкогольной продукцией. Одновременно была установлена отрицательная взаимосвязь уровня ДТП с такими показателями, как плотность населения и уровень безработицы. В то же время проведенный анализ не позволил сделать однозначного вывода о характере влияния ценовых механизмов алкогольной политики государства на дорожно-транспортную ситуацию в субъектах Российской Федерации. |
|
Publisher |
Information and publishing center "Statistics of Russia"
|
|
Date |
2016-12-12
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/347
|
|
Source |
Voprosy statistiki; № 5 (2016); 50-62
Вопросы статистики; № 5 (2016); 50-62 2313-6383 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/347/348
Сведения о показателях состояния безопасности дорожного движения (архив), собираемых в рамках деятельности подразделений Госавтоинспекции МВД России. URL: http://www.gibdd.ru/stat/archive/ http://www.kremlin.ru/supplement/152 Центральная база статистических данных Росстата. URL: http://www.gks.ru/dbscripts/cbsd/DBInet.cgi?pl=2371001 Индексы потребительских цен на товары и услуги. Центральная база статистических данных Росстата. URL: http://www.gks. ru/dbscripts/cbsd/DBInet.cgi?pl=1902001 Федеральный закон от 24.07.2007 № 210-ФЗ «О внесении изменений в Кодекс Российской Федерации об административных правонарушениях» Регионы России. Социально-экономические показатели. URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/ statistics/publications/catalog/doc_1138623506156 . URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/ publications/catalog/doc_1138623506156 Колосницына М.Г., Хоркина Н.А., Доржиев Х.Н. Влияние ценовых мер государственной антиалкогольной политики на потребление спиртных напитков в России // Экономическая политика. 2015. Т. 10. № 5. С. 171-190. Anderson P., Baumberg B. Alcohol in Europe: A public health perspective. A report for the European Commission. London: Institute of Alcohol Studies, 2006. Babor T., Caetano R., Casswell S., Edwards G., Giesbrecht N., Graham K., Rossow I. Alcohol: No ordinary commodity. Oxford: United Kingdom University Press, 2010. Chaloupka F., Grossman M., Saffer H. The effects of price on alcohol consumption and alcohol-related problems // Alcohol Research & Health. 2002. Vol. 26. No. 1. P. 22-34. Chang K., Wu C., Ying Y. The effectiveness of alcohol control policies on alcohol-related traffic fatalities in the United States // Accident Analysis and Prevention. 2012. Vol. 45. P. 406-415. Connor J., Casswell S. Alcohol-related harm to others in New Zealand: Evidence of the burden and gaps in knowledge // New Zealand Medical Journal. 2012. Vol. 125. No. 1360. P. 11-27. Duailibi S., Ponicki W., Grube J., Pinsky I., Lara-njeira R., Raw M. The effect of restricting opening hours on alcohol-related violence // American Journal of Public Health. 2007. Vol. 97. No. 12. P. 2276-2280. Grimm M., Treibich C. Determinants of road traffic crash fatalities across Indian States // Health Economics. 2013. Vol. 22. No. 8. P. 915-930. Kolosnitsyna M., Sitdikov M., Khorkina N. Availability restrictions and alcohol consumption: A case of restricted hours of alcohol sales in Russian regions // International Journal of Alcohol and Drug Research. 2014. Vol. 3. No. 3. P. 193-201. Kossova T., Kossova E., Sheluntcova M. Investigating the volume and structure of alcohol consumption and their impact on life expectancy in Russian regions // HSE Working papers. 2014. WP BRP 82/EC/2014. McMillan G., Lapham S. Effectiveness of bans and laws in reducing traffic deaths: Legalized Sunday packaged alcohol sales and alcohol-related traffic crashes and crash fatalities in New Mexico // American Journal of Public Health. 2006. Vol. 96. No. 11. P. 1944-1948. Muller A. Business recession, alcohol consumption, drinking and driving laws: Impact on Oklahoma motor vehicle fatalities and fatal crashes // American Journal of Public Health. 1989. Vol. 79. No. 10. P. 1366-1370. OECD. Taking harmful use of alcohol. Paris, 2015. Popova S., Giesbrecht N., Bekmuradov D., Patra J. Hours and days of sale and density of alcohol consumption and damage: A systematic review // Alcohol & Alcoholism. 2009. Vol. 44. No. 5. P. 500-516. Pridemore W., Chamlin M., Kaylen M., Andreev E. The effects of the 2006 Russian alcohol policy on alcohol-related mortality: An interrupted time series analysis // Clinical and Experimental Research. 2014. Vol. 38. No. 1. P. 257-266. Pridemore W., Chamlin M., Kaylen M., Andreev E. The impact of a national alcohol policy on deaths due to transport accidents in Russia // Addiction. 2013. Vol. 108. No. 12. P. 2112-2118. Pulido J., Indave-Ruiz B., Colell-Ortega E., Ruiz-Garcнa M., Bartroli M., Barrio G. Population-based studies on alcohol-related harm in Spain // Revista Española de Salud Pública. 2014. Vol. 88. No. 4. P. 493-513. Radaev V.V. Impact of a new alcohol policy on homemade alcohol consumption and sales in Russia // Alcohol and Alcoholism. 2015. Vol. 50. No. 3. P. 365-372. Ramstedt M. Alcohol and fatal accidents in the United States - A time series analysis for 1950-2002 // Accident Analysis and Prevention. 2008. Vol. 40. No. 4. P. 1273-1281. Rezaei S., Bagheri Lankarani K., Karami Matin B., Bazyar M., Hamzeh B., Najafi F. Determinant of road traffic crash fatalities in Iran: A longitudinal econometric analysis // Journal of research in health science. 2015. Vol. 15. No. 3. P. 163-167. Saar I. Do alcohol excise taxes affect traffic accidents? Evidence from Estonia // Traffic Injury Prevention. 2015. Vol. 16. No. 3. P. 213-218. Skorobogatov A. The effect of closing hour restrictions on alcohol use and abuse in Russia // HSE Working papers. 2014. WP BRP 63/EC/2014. Traynor T.L. Regional economic conditions and crash fatality rates - A cross-county analysis // Journal of Safety Research. 2008. Vol. 39. No. 1. P. 33-39. Wagenaar A.C., Tobler A.L., Komro K.A. Effects of alcohol tax and price policies on morbidity and mortality: a systematic review // American Journal of Public Health. 2010. Vol. 100. No. 11. P. 2270-2278. Wilkinson J.T. Reducing drunken driving: which policies are most effective? // Southern Economic Journal. 1987. Vol. 54. No. 2. P. 322-334. World Health Organization. Global status report on alcohol and health. 2014. World Health Organization. The global strategy to reduce the harmful use of alcohol. 2010. Xuan Z., Blanchette J.G., Nelson T.F., Heeren T.C., Nguyen T.H., Naimi T.S. Alcohol policies and impaired driving in the United States: Effects of driving - vs. drinking-oriented policies // International Journal of Alcohol and Drug Research. 2015. Vol. 4. No. 2. P. 119-130. Young D., Bielinska-Kwapisz A. Alcohol prices, consumption, and traffic fatalities // Southern Economic Journal. 2006. Vol. 72. No. 3. P. 690-703. Young D., Likens T. Alcohol regulation and auto fatalities // International Review of Law and Economics. 2000. Vol. 20. No. 1. P. 107-126. |
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|