Youth excluded from participating in the education system and in the labour market of the EU countries and Russia
Voprosy statistiki
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Youth excluded from participating in the education system and in the labour market of the EU countries and Russia
Молодежь, исключенная из сферы занятости и образования, в странах ЕС и России |
|
Creator |
E. Varshavskaya Ya.; National research university Higher school of economics
Елена Варшавская Яковлевна; НИУ ВШЭ |
|
Subject |
статистика рынка труда; NEET; молодежная безработица; экономическая неактивность молодежи; образование; labour market statistics; NEET (Not in Employment; Education or Training); youth unemployment; youth inactivity; education
|
|
Description |
Due to the fact that traditional indicators for labour market participation (first and foremost, employment rate, unemployment rate, economic inactivity rate) insufficiently reflect the situation with young people in the labour market, the author proposes a new approach to its analysis and monitoring that has been widely practiced in the EU and the OECD countries in recent years. This approach uses the NEET concept that defines young people not in employment, education or training i. e. who are excluded from participating in the education system and in the labour market. The author analyzes basic NEET socio-demographic characteristics and trends for NEET rates in EU for 2000-2013. It is demonstrated that changes in NEET rates is determined by the dynamics of NEET unemployment, sensitive to cyclic changes. A strong connection between the NEET rates, calculated for different age and gender groups of young people, is determined. This suggests the existence of common institutional and structural determinates at the country level that either stimulates or restricts the entry of young people (regardless of gender and age) in labour market and education. The NEET indicator for Russian youth is calculated by using data from the Russian Labour Force Survey. NEET rate and sociodemographic characteristics of the Russian NEETs are at the European average. The most significant differences are observed among youth aged between 20 and 24. Russian female NEETs economic inactivity rate is much higher than the EU average, while the share of unemployed male NEETs is below the EU average. Based on the analytical value of the proposed performance indicators, the author proves the necessity to introduce into the national statistical practice indicators, characterizing youth NEETs.
В связи с тем что традиционные показатели статистики (имеются в виду прежде всего показатели уровня занятости, безработицы, экономической неактивности) недостаточно полно и адекватно отражают положение молодежи на рынке труда, предлагается новый подход к его анализу и оценке, получивший в последние годы распространение в странах ЕС и ОЭСР. Данный подход основан на концепции NEET-молодежи (аббревиатура от английского выражения «Not in Employment, Education or Training»), то есть молодежи, исключенной из сферы занятости и образования. На основе данных Евростата проанализированы основные социально-демографические характеристики NEET-молодежи и динамика уровня NEET в странах ЕС в 2000-2013 гг. Показано, что изменение уровня NEET определяется главным образом динамикой NEET-безработицы, отражающей циклические изменения. Установлено, что существует сильная корреляционная связь между уровнями NEET, рассчитанными для различных возрастных и гендерных групп молодежи. Это свидетельствует о существовании общих институциональных и структурных условий на макроуровне, которые либо стимулируют, либо ограничивают инкорпорирование молодежи (независимо от пола и возраста) в сферу занятости и образования. На основе данных Обследования населения по проблемам занятости (ОНПЗ) рассчитаны показатели NEET для РФ. Уровень NEET и социально-демографические характеристики российской NEET-молодежи в целом близки к аналогичным среднеевропейским показателям. Наиболее значительные различия наблюдаются в группе молодежи в возрасте 20-24-лет. У российских девушек этого возраста отмечается существенно более высокий уровень NEET-экономической неактивности; у юношей же уровень NEET-безработицы, напротив, ниже среднеевропейского. Исходя из аналитической ценности предлагаемых индикаторов-характеристик, обосновывается необходимость введения в отечественную статистическую практику показателей, характеризующих NEET-молодежь. |
|
Publisher |
Information and publishing center "Statistics of Russia"
|
|
Date |
2017-04-01
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/210
|
|
Source |
Voprosy statistiki; № 4 (2015); 40-46
Вопросы статистики; № 4 (2015); 40-46 2313-6383 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/210/211
Захаров С.В., Исупова О.Г., Сакевич В.И. Рождаемость и воспроизводство населения // Население России 2010-2011. Отв. ред. А.Г. Вишневский. М.: Изд. дом ВШЭ, 2013. Bridging the gap: New opportunities for 16-18 year olds not in education, employment or training. Report by the Social Exclusion Unit. July 1999. URL: http://dera.ioe.ac.uk/15119/2/bridging-the-gap.pdf (дата обращения: 5 декабря 2014 г.). Bynner J., Parsons S. Social exclusion and the transition from school to work: the case of young people not in education, employment or training (NEET). Journal of Vocational Behavior. 2002. Vol. 60. Europe 2020: A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. European Commission. Brussels, 2010. NEETs - Ybung people not in employment, education or training: сharacteristics, costs and policy responses in Europe. Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2012. Quintini G., Martin P., Martin S. The Changing Nature of the School-to-Work Transition Process in OECD Countries. WDA-HSG Discussion Paper. 2007. No 2. Thompson R. Individualisation and social exclusion: the case of young people not in education, employment or training. Oxford Review of Education. 2011. Vol. 37. No 6. Youth neither in employment nor education and training (NEET). Presentation of data for the 27 Member States. European Commission, EMCO Contribution. 2011. Youth on the move. Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2010. |
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|