Record Details

A NEW STAGE IN THE DEVELOPMENT OF STATISTICAL EDUCATION IN RUSSIA

Voprosy statistiki

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title A NEW STAGE IN THE DEVELOPMENT OF STATISTICAL EDUCATION IN RUSSIA
НОВЫЙ ЭТАП РАЗВИТИЯ ПРЕПОДАВАНИЯ СТАТИСТИКИ В РОССИИ
 
Creator A. Ponomarenko N.; National Research University - Higher School of Economics
А. Пономаренко Н.; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
 
Subject statistics as a science; statistics as accounting; economics and management; mathematics and natural sciences; statistics as an academic discipline; All-Russian Classifier of Professions in Education (OKSO)
статистика как наука; статистика как учет; экономика и менеджмент; математика и естественные науки; статистика как учебная дисциплина; Общероссийский классификатор специальностей по образованию (ОКСО)
 
Description The author gives a detailed commentary on the reinstatement in December 2016 statistics as the separate field of higher education in Russia (it was officially abolished in 2013), and emphasizes the significance of this event for training qualified personnel for this area as well as for teaching statistics as an academic discipline. It is aigued that according to the new classification, statistics has been placed in the altogether enlarged group of mathematical and natural sciences, but not in the group of social sciences (economics and management), as it used to be in the Soviet and post-Soviet period. The process of transformation of statistical functions in the state and society is analyzed; modem experience of teaching statistics in Russia, other CIS countries and some countries with the developed market economy is considered.The final part of the article reveals the most important content-related aspects of the new statistical programs that are being developed now.
Дается развернутый комментарий по поводу восстановления в декабре2016 г. в системе российского высшего образования самостоятельного направления подготовки «Статистика» (ликвидированного в2013 г.); подчеркивается значение этого собы­тия как для формирования кадров для этой сферы деятельности, так и для преподавания статистики как учебной дисциплины. Аргументируется позиция, согласно которой в новой классификации статистика относится к укрупненной группе математи­ческих и естественных наук, а не к укрупненной группе наук об обществе («Экономика и управление»), как это было раньше в советский и постсоветский период. Анализируется процесс трансформации функций статистики в государстве и обществе, рассматривается современный опыт преподавания статистики в России, других странах СНГ и некоторых странах с развитой рыночной экономикой.В заключительной части статьи раскрываются наиболее важные содержательные моменты разрабатываемых в настоящее время новых программ по статистике.
 
Publisher Information and publishing center "Statistics of Russia"
 
Contributor

 
Date 2017-04-18
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/486
 
Source Voprosy statistiki; № 3 (2017); 66-71
Вопросы статистики; № 3 (2017); 66-71
2313-6383
 
Language rus
 
Relation http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/486/460
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).