Record Details

On the international experience of creating information and statistical resources to support social programs for ensuring best interests of children

Voprosy statistiki

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title On the international experience of creating information and statistical resources to support social programs for ensuring best interests of children
О международном опыте формирования информационно-статистических ресурсов поддержки социальных программ, направленных на обеспечение интересов детей
 
Creator Tatyana Yudina N.; Lomonosov Moscow State University
Anna Bogomolova V.; Lomonosov Moscow State University
Olga Petukhova V.; Central Economic-Mathematic Institute, Russian Academy of Sciences
Татьяна Юдина Николаевна; МГУ им. М.В. Ломоносова
Анна Богомолова Викторовна; МГУ им. М.В. Ломоносова
Ольга Петухова Викторовна; Центральный экономико-математический институт РАН
 
Subject дети; семья; детская статистика; семейная статистика; целевые индикаторы; системный и сравнительный анализ; социальные программы помощи семье и детям; children; family; children’s statistics; family statistics; key performance indicators; system and comparative analysis; social programs for families and children
 
Description The article reviews practices of developed countries with regard to creating inter-agency resources on child and family statistics to monitor and analyze social well-being of these groups of citizens. This type of analysis is essential for developing state policy and specific support programmes for children and families, to monitor the programmes’ implementation and subsequent estimation of the results. The quality of information resource has a strong influence on the results of state programmes. Usually statistical resources with data on children and families with children are developed on the basis of state statists and are co-created by all the agencies responsible for enforcement of rights and legally protected interests of children. They include integrated plans and reports on programmes of federal agencies, regional and local authorities, focused on advancement of children and families with children. To monitor indices of goals and results with regard to every stage of the social programmes implementation, a special section of interagency statistical resources should be separated. Authorized agency-coordinators develop thematic classifications, methods of observation and calculation of the indicators in order to integrate the data coming from different sources. Uniform standards for the presentation of statistical data by government agencies, production discipline, general statistical culture ensure harmonization of data collection methods and integration of indicators, which allows for systematic and comparative analysis. National universities actively participate in the development of techniques for analysis of family and childhood-related issues, studying the dynamics of indicators, creation of research models. The authors of this article emphasize the importance of openness and accessibility of statistical resources that enlighten the society about state support policies for children and families with children; it provides general public with a possibility to compare social programmes and their implementation results at regional and municipal levels. Foreign experience can be useful for creating a similar statistical resource in Russia within the framework of the « Russian National Children’s Strategy for 2012-2017».
В статье рассматривается практика развитых стран мира в области формирования межведомственных ресурсов детской и семейной статистики, используемых для мониторинга и анализа социального благополучия этой группы граждан. Такой анализ необходим при разработке государственной политики и конкретных программ помощи детям и семьям, для контроля хода реализации программ и последующей оценки их результатов. Качество информационного ресурса в значительной мере влияет на результаты государственных программ. Как правило, статистические ресурсы, содержащие сведения о детях и семьях с детьми, разрабатываются на основе данных государственной статистики и формируются совместно всеми ведомствами, в чью сферу ответственности входит обеспечение соблюдения прав и законных интересов детей. В их составе интегрированы планы и отчеты по программам федеральных ведомств, региональных и местных органов власти, направленным на улучшение положения детей и семей с детьми. Для мониторинга индикаторов целей и результатов каждого этапа реализации социальных программ необходимо выделение специального раздела межведомственных статистических ресурсов. Уполномоченные ведомства-координаторы разрабатывают тематические классификаторы, методики наблюдения и расчета показателей с целью интеграции данных, поступающих из разных источников. Единые стандарты представления статистических данных государственными ведомствами, производственная дисциплина, общая статистическая культура обеспечивают гармонизацию методов сбора информации и интеграцию показателей, что позволяет проводить системный и сравнительный анализ. В разработке методики анализа проблем семьи и детства, изучении динамики показателей, создании моделей исследования принимают участие университеты. Авторы статьи подчеркивают значимость открытости и доступности статистических ресурсов, что повышает информированность населения о политике государства по поддержке детей и семей с детьми, позволяет сравнивать социальные программы и результаты их реализации в разных регионах страны и на местах. Зарубежный опыт может быть полезен для формирования аналогичного статистического ресурса в России в рамках реализации «Национальной стратегии действий в интересах детей на 2012-2017 годы».
 
Publisher Information and publishing center "Statistics of Russia"
 
Date 2016-12-12
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/389
 
Source Voprosy statistiki; № 9 (2016); 56-64
Вопросы статистики; № 9 (2016); 56-64
2313-6383
 
Language rus
 
Relation http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/389/390
Бирюкова С.С., Барламова М.А. Обзор семейных форм устройства детей-сирот в странах Северной, Континентальной и Южной Европы // SPERO. Социальная политика: экспертиза, рекомендации, обзоры. 2014. № 19. C. 103-112. URL: http://spero.socpol.ru/docs/N19_2014_05.pdf.
Кнутов А.Б., Синятуллина Л.Х., Чаплинский А.Б. Межведомственное информационное взаимодействие при предоставлении государственных (муниципальных) услуг: постановка проблемы // Вопросы государственного и муниципального управления. 2011. № 3. С. 5-22.
Юдина Т.Н., Богомолова А.Б., Петухова О.Б. Университеты и образовательные технологии для развития общества // Образовательные технологии и общество. 2015. Т. 18. № 3. C. 462-487.
Comparative child well-being across the OECD // Doing Better for Children. OECD, 2009.
Department for communities and local government. The fiscal case for working with troubled families: Analysis and evidence on the costs of troubled families to government. February 2013. URL: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/79377/20130208_The_Fiscal_Case_for_Working_with_Troubled_Families.pdf.
Every child matters. Presented to Parliament by the Chief Secretary to the Treasury by Command of Her Majesty. September 2003. URL: https://www.gov.uk/government/publications/every-child-matters.
UNESCO. Thematic indicators to monitor the education 2030. Agenda. Technical advisory group proposal. URL: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/43-indicators-to-monitor-education2030.pdf.
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).