Statistical analysis of consumer preferences in electronic commerce
Voprosy statistiki
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Statistical analysis of consumer preferences in electronic commerce
Статистический анализ потребительских предпочтений в электронной коммерции |
|
Creator |
O. Nikitina V.; National Research University Higher School of Economics
Ольга Никитина Владимировна; «Муранов, Черняков и партнеры»; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» |
|
Subject |
потребительские предпочтения; воспринимаемая потребительская ценность; методы измерения качества продукта; статистический анализ больших данных; электронная коммерция; онлайн-туризм; consumer preferences; perceived customer value; methods of product quality measurement; statistical analysis of large data arrays; electronic commerce (e-commerce); online tourism
|
|
Description |
This article addresses the issues concerning statistical analysis of consumer preferences in e-commerce (on the example of the hotel industry). The author conducted multiple regression analysis to assess the impact of various factors on consumer choice and the internet-sales in the industry. Using value-based marketing approach the article proposes the method for calculating the index of perceived customer value (value maps) in e-commerce. The data array used in an article for the statistical analysis composes of about 1.5 million observations (customer feedback on the quality of hotel services in 13 most popular cities for tourism by Euromonitor International ranking). The most crucial result of studying consumer preferences in e-commerce (on the example of hotel market) appears to confirm the hypothesis that the availability of other customers' evaluations using information technology allows users to more accurately predict the value of these services for themselves rather than by focusing on the other quality signals, such as hotel's star rating and brand (being part of a hotel chain). Therefore, making hotel reservations through the online system will lead to greater customer satisfaction compared with other channels for selling hotel services.
В статье рассматриваются проблемы статистического анализа потребительских предпочтений в электронной коммерции (на примере гостиничной отрасли). Автором проведен множественный регрессионный анализ для оценки влияния различных факторов на потребительский выбор и интернет-продажи в данной отрасли. С использованием ценностно-ориентированного маркетингового подхода в статье предложен метод расчета индекса воспринимаемой потребительской ценности (карты ценности) в электронной коммерции. Массив используемых в статье для статистического анализа данных составляет около 1,5 млн наблюдений (отзывов потребителей о качестве услуг отелей в 13 популярных туристических городах мира из рейтинга агентства Euromonitor International). Наиболее важным результатом статистического исследования потребительских предпочтений в электронной коммерции (на примере гостиничного рынка) представляется подтверждение гипотезы о том, что доступность оценок других покупателей с помощью информационных технологий позволяет потребителям более точно прогнозировать для себя ценность данных услуг, чем ориентируясь на другие сигналы качества, такие, как количество звезд и бренд (принадлежность к сети). Таким образом, бронирование гостиниц через онлайн-системы будет вести к большему удовлетворению потребителя, чем с использованием других каналов сбыта гостиничных услуг. |
|
Publisher |
Information and publishing center "Statistics of Russia"
|
|
Date |
2016-12-12
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/234
|
|
Source |
Voprosy statistiki; № 6 (2015); 46-52
Вопросы статистики; № 6 (2015); 46-52 2313-6383 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/234/235
Duan W., Gu B., Whinston A.B. Do online reviews matter? - An empirical investigation ofpanel data // Decision Support Systems. 2008. 45(4). 1007-1016. Forman C., Ghose A., Wiesenfeld B. Examining the relationship between reviews and sales: The role ofreviewer identity discloser in electronic markets // Information Systems Research. 2008. 19(3). 292-313. Gale B. Managing customer value: Creating quality and service that customers can see. New York: Simon & Schuster, 1994. Global Retail E-Commerce Index by A.T. Kearney. URL: http://www.atkearney.com/consumer-products-retail/e- commerce-index/full-report/-/asset_publisher/ 87xbENNHPZ3D/content/global-retail-e-commerce-keeps- on-clicking/10192?_101_INSTANCE_87xbENNHPZ 3D_redirect=%2Fconsumer-products-retail%2Fe-commerce- index. Lynch C. Big data: How do your data grow? // Nature. 2008. Vol. 455, No. 7209. Ogut H., Onur Tas B.K. The influence ofinternet customer reviews on the online sales and prices in hotel industry // The Service Industries Journal. 2012. Vol. 32. No. 1, 2. Волков Д.Л. Управление ценностью: показатели и модели оценки // Российский журнал менеджмента. 2005. Т. 3. № 4. С. 67-76. Марн M., Регнер Э., Завада K. Ценовое преимущество. - М.: Альбина Бизнес Букс, 2004. - 317 с. Третьяк O.A. Ценность клиента в течение его жизненного цикла: развитие одной из ключевых идей маркетинга взаимоотношений // Российский журнал менеджмента. 2011. № 3. С. 55-68. |
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|