Record Details

On the necessity of unification of international approach to determining the boundaries of official statistics and administrative data

Voprosy statistiki

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title On the necessity of unification of international approach to determining the boundaries of official statistics and administrative data
К вопросу о необходимости унифицированного международного подхода к определению границ официальной статистики и административных данных
 
Creator Rauf Salimov ; The State Statistical Committee of the Republic of Azerbaijan
Yusif Yusifov ; The State Statistical Committee of the Republic of Azerbaijan
Рауф Салимов Агамамед; Государственный комитет Азербайджанской Республики по статистике
Юсиф Юсифов Хасай; Государственный комитет Азербайджанской Республики по статистике
 
Subject официальная статистика; административные данные; национальная статистическая система; законодательство; «нагрузка» на респондента - субъекта статистического наблюдения; использование административных данных в официальной статистике; official statistics; administrative data; national statistical system; legislation; burden on respondent-subject of statistical observation; using administrative data in official statistics
 
Description Using administrative data is essential for statistical observations that are carried out by official statistical offices; in order to reduce the respondent burden. This allows it to eliminate duplication of reporting indicators in the future, improving the legislations of the national accounting, interaction between separate government institutions. In recommendations of the international organizations, as well as in documents containing global estimates of national statistical system, application of administrative data is brought to the foreword. At the same time there are differences in recommendations of the international organizations and views of experts. As a result, decisions made based on these recommendations in CIS countries as well as changes made to statutory instruments are differed from each other. The article presents the results of the research on defying the scope of official statistics and collections of administrative data are analyzed recommendations of global estimates of national statistical systems of some CIS countries as well as changes in statistical legislation, the definitions of UNECE, Eurostat and other international organizations and reviewed. Some examples of Azerbaijan practices related to use of administrative data are given, their relation with official statistics is commented on. Differences of the methodology used for preparation of administrative data, from the official statistics methodology are emphasized, challenges that non-statistical organizations associated with the use of official statistics methodology encounter are shown; questions regarding applying in official statistics the data collected for non-statistical purposes are investigated. The authors formulate their position that the optimization of the relationship between official statistics and administrative data array is more appropriate on the basis of elaborating the single international approach.
Использование административных данных имеет важное значение в статистических наблюдениях, организуемых официальными статистическим органами, для уменьшения нагрузки на респондентов. При этом создается возможность для устранения дублирования показателей отчетности в последующем, совершенствования законодательной базы национального учета и взаимодействия между отдельными государственными структурами. В рекомендациях международных организаций, а также в документах, содержащих глобальные оценки национальных статистических систем, использование административных данных выдвигается на передний план. Вместе с тем наблюдаются различия в рекомендациях международных организаций и взглядах экспертов. В результате решения, принятые на основе этих рекомендаций в странах СНГ, и изменения, внесенные в законодательные акты, отличаются друг от друга. В статье изложены результаты исследования определений границ официальной статистики и совокупности административных данных, анализируются рекомендации, данные в ходе глобальных оценок национальных статистических систем некоторых стран СНГ, и изменения статистического законодательства, рассматриваются соответствующие определения ЕЭК ООН, Евростата и других международных организаций. Приводится несколько примеров из практики Азербайджана, связанных с использованием административных данных, комментируется их связь с показателями официальной статистики. Подчеркивается отличие методологии, необходимой при подготовке административных данных, от методологии официальной статистики, описываются трудности нестатистических организаций при использовании методологии официальной статистики, исследуются вопросы применения в официальной статистике данных, собранных для нестатистических целей. Авторы формулируют свою позицию, заключающуюся в том, что оптимизировать соотношение между официальной статистикой и массивом административных данных наиболее целесообразно на основе выработки единого международного подхода.
 
Publisher Information and publishing center "Statistics of Russia"
 
Date 2016-12-12
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/162
 
Source Voprosy statistiki; № 11 (2014); 68-72
Вопросы статистики; № 11 (2014); 68-72
2313-6383
 
Language rus
 
Relation http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/162/163
Суринов А.Е. Итоги модернизации российской статистики в 1992-2012 гг. и перспективы ее дальнейшего развития // Вопросы статистики. 2013. № 7.
Adapted Global Assessment of the National Statistical System of Azerbaijan. URL: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/european_neighbourhood_policy/documents/2011-01-13%20Final%20Assessment%20Report%20AGA%20Azerbaijan.pdf.
Adapted Global Assessment of the National Statistical System of the Republic of Belarus. URL: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/stats/publications/Belaius_global_Eng.pdf.
Fundamental Principles of Official Statistics. URL: http://unstats.un.org/unsd/dnss/gp/FP-New-E.pdf.
General Assessment Report on the Statistical System of Kazakhstan. URL: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/stats/documents/ece/ces/ge.57/2008/7.e.pdf.
Global Assessment of the National System of Official Statistics of the Kyrgyz Republic. URL: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/stats/publications/Kyrgyzstan_global_Eng.pdf.
Global Assessment Report on the Statistical System of Kazakhstan. URL: http://www.unece.org/fileadmm/DAM/stats/documents/ece/ces/ge.57/2008/7.e.pdf.
Glossary of Statistical Terms. URL: http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=4350.
Law of the Kyrgyz Republic of State Statistics. URL: http://unstats.un.org/unsd/dnss/docViewer.aspx?docID=424#start.
Law on Official Statistics of the Republic of Azerbaijan. URL: http://www.stat.gov.az/menu/3/Legislation/law_az_en.pdf.
Law on State Statstics of the Republic of Kazakhstan. URL: http://unstats.un.org/unsd/dnss/docViewer.aspx?docID=243#start.
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).