Record Details

Statistical education: current status and development directions

Voprosy statistiki

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Statistical education: current status and development directions
Статистическое образование: современное состояние и направления совершенствования
 
Creator Olga Bashina ; Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics
Vitaly Minashkin ; Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics
Pavel Smelov ; Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics
Ольга Башина Эмильевна; МЭСИ
Виталий Минашкин Григорьевич; МЭСИ
Павел Смелов Александрович; МЭСИ
 
Subject статистика; статистическое образование; «статистическое мышление»; «статистическая грамотность»; statistics; statistics education; «statistical thinking»; «statistical literacy»
 
Description The article discusses current situation in statistics education in Russia and worldwide, its causes and importance of mathematical training for statistical education. Challenges in online education are discussed along with readiness of students and teachers to learn contemporary statistics. Main features of modern online courses on statistics and the results of their mastering by students, as well as issues of interaction between specialists in applied statistics and statisticians-"researchers" are described. The authors of this article point out that the role of statistics in the modern world, as a tool to identify hidden patterns and dependencies, is generally underestimated. The main topics and results of the International Conference on Teaching Statistics together with current issues of statistics education are discussed. The distribution of the conference papers from different countries and regions of the world is analyzed. The directions for discussions by the following main topics are described: Innovative collaboration in statistics education, Statistics education at school level, Education and development of staff who teach statistics, Statistics education at the post-secondary level, Statistics education in the disciplines and the workplace, Innovation and reform in teaching probability within statistics, Statistical literacy in the wider society, Research in statistics education, Technology in statistics education, Sustaining strengths and building capacity in statistics education. Special emphasis is laid on the importance of mastering the necessary mathematical methods for teaching statistics and using them as the main tool for pro providing the possibility of meaningful understanding and effective use of statistical methods for the solution of contemporary problems of processing and analyzing large heterogeneous datasets. The set of major disadvantages of statistics education in Russian Federation is formulated.
В статье рассматривается современное состояние статистического образования в России и в мире, причины такого положения и значение математической подготовки для статистического образования. Рассматриваются некоторые проблемы онлайн-образования, готовность учащихся и преподавателей к обучению современной статистике. Описаны основные особенности современных онлайн-курсов по статистике и результаты их освоения студентами, проблемы взаимодействия статистиков-«предметников» и статистиков-«исследователей». Указывается на общую недооценку роли статистики в современном мире как инструмента выявления скрытых закономерностей и зависимостей. Обсуждаются основные темы и итоги международной конференции по статистическому образованию, и современные проблемы в сфере статистического образования. Проанализировано распределение докладов конференции из разных стран и регионов мира. Описаны направления обсуждений по следующим основным темам: инновационное сотрудничество в статистическом образовании, статистическое образование на школьном уровне, образование и развитие персонала, преподающего статистику, статистическое образование на вузовском уровне, статистическое образование в различных областях и для различных применений, инновации и преобразования в преподавании теории вероятностей в рамках статистики, статистическая грамотность общества, исследования в статистическом образовании, технологии в статистическом образовании, сохранение сильных сторон и создание потенциала статистического образования. Подчеркивается значение овладения необходимыми математическими методами при обучении статистике как основным инструментарием, обеспечивающим возможность содержательного понимания и результативного использования методов статистики для решения современных задач обработки и анализа больших разнородных массивов данных. Сформулированы основные недостатки статистического образования в мире и в Российской Федерации.
 
Publisher Information and publishing center "Statistics of Russia"
 
Date 2016-12-12
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/153
 
Source Voprosy statistiki; № 10 (2014); 68-74
Вопросы статистики; № 10 (2014); 68-74
2313-6383
 
Language rus
 
Relation http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/153/154
Башина О.Э., Минашкин В.Г. Статистическое образование в контексте шестого технологического уклада - вызовы и перспективы развития // Вопросы статистики. 2014. № 6. С. 43-47.
http://icots.net/9/
http://www.math.msu.su/
http://www.cs.msu.su/
http://www.machinelearning.ru/
https://www.coursera.org/courses?orderby=upcoming&cats=stats
http://mipt.ru/dcam/
www.princeton.edu/
http://web.mit.edu/
www.yale.edu/
www.ox.ac.uk/
www.stanford.edu/
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).