Record Details

Foreign experience in producing culture satellite account: methodological framework and practice.

Voprosy statistiki

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Foreign experience in producing culture satellite account: methodological framework and practice.
Зарубежный опыт построения сателлитного счета культуры: методологические основы и практика
 
Creator M. Kozlova A.; Ural State University of Economics
М. Козлова А.; Уральский государственный экономический университет
 
Subject system of national accounts;economics of culture;cultural industry;culture satellite account
система национальных счетов;экономика культуры;культурная индустрия;сателлитный счет культуры
 
Description The article reviews and summarizes the international experience of generating culture satellite account. There are results of analysis of methodological reports, developed by the national statistical bureaus and the relevant cultural statistics departments of Australia, Canada, Columbia, Finland, Spain, UK and USA, such as, view on the concept of «culture» for purpose of culture satellite accounts’ construction, description of structure of economics of culture and the set of cultural and creative industries, applied classifications of economic activities and products.On the basis of the existing practice of compiling culture satellite account the author defines three types of it: satellite account with the structure similar to the core national accounts, tables of selected macroeconomic indices; tables that are not presented in the core national accounts. The article mentions a few of them and sets out development direction for culture satellite accounts.
В статье рассмотрен и обобщен зарубежный опыт построения сателлитного счета культуры. Представлены результаты анализа методологических положений, разработанных национальными статистическими службами и статистическими департаментами отраслевых министерств Австралии, Великобритании, Испании, Канады, Колумбии, США и Финляндии: трактовки содержания понятия культуры для целей составления сателлитного счета, описание структуры экономики культуры и состава культурной (творческой) индустрии, применяемых классификаций отраслей, товаров и услуг. Исходя из существующей практики составления сателлитного счета культуры, автор выделяет следующие его типы: сателлитный счет, аналогичный по структуре основным национальным счетам; таблицы отдельных макроэкономических показателей;таблицы показателей, не представленных в основных национальных счетах. Приведены примеры некоторых из них и определены главные направления развития сателлитного счета культуры.
 
Publisher Information and publishing center "Statistics of Russia"
 
Contributor

 
Date 2017-06-23
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/519
 
Source Voprosy statistiki; № 6 (2017); 45-54
Вопросы статистики; № 6 (2017); 45-54
2313-6383
 
Language rus
 
Relation http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/519/479
Козлова М.А. Место экономики культуры в системе национального счетоводства: история и современные тенденции развития // Экономический вестник Республики Татарстан. 2017. № 1. С. 5-11.
Богданов И. О международной программе-минимум по культурной статистике // Вестник статистики. 1929. № 3-4. С. 16-22.
Ляпина А. Разработка сателлитных счетов для анализа социально-экономического развития // Вопросы статистики. 2016. № 2. С. 24-31.
Throsby D. The economics of cultural policy. New York: Cambridge University Press, 2010. 277 p.
Potts J., Cunningham S. Four models of the creative industries // International Journal of Cultural Policy. 2008. Vol. 4. Iss. 3. P. 233-247.
Throsby D. Economics and culture. New York: Cambridge University Press, 2001. 208 p.
Зеленцова Е., Гладких Н. Творческие индустрии: теории и практики. М.: Классика-XXI, 2010. 240 с.
Морозов С.А. Культурные индустрии vs креативные индустрии // Культурная жизнь Юга России. 2016. № 4 (63). С. 145-148.
Galloway S., Dunlop S. A critique of definitions of the cultural and creative industries in public policy // International Journal of Cultural Policy. 2007. No. 13. P. 17-21.
Towse R. A textbook of cultural economics. New York: Cambridge University Press, 2010. 600 p.
Ярошенко Индустрия развлечений в современном культурном пространстве России // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2016. № 3 (71). С. 122-132.
Кохановский Е.В. Спорт как культурная индустрия в России // Вестник Оренбургского государственного университета. 2012. № 7 (143). С. 141-147.
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).