Record Details

Administration of advanced devel-opment areas and free ports of the Russian Federa-tion.

Law Enforcement Review

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Administration of advanced devel-opment areas and free ports of the Russian Federa-tion.
Управление территориями опережающего развития и свободными портами Российской Федерации
 
Creator Alexander Kostyukov ; Dostoevsky Omsk State University
Александр Костюков Николаевич; Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского
 
Subject Advanced development area; free port; coordination function; the highest official of the subject of the Russian Federation; development of the economic potential
Территория опережающего развития; свободный порт; функция координации; высшее должностное лицо субъекта Российской Федерации; развитие экономического потенциала
 
Description УДК 242.9The subject. In the article the problems of creation and development of advanced development areas and free ports are analyzed. Territories with a special regime for the conduct of business are a phenomenon long known to the world. Classic examples: the island of Delos (Greece) was declared a free trade zone, where merchants were exempt from taxes, duties and certain administrative duties. In Russia, the modern history of territories with a special regime for the implementation of entrepreneurial activity begins in the 1990s, when the first free economic zones were created: Vyborg, Dauria, Kuzbass, Nakhodka, Sadko, Sakhalin, TechnopolisZelenograd, Yantar, free trade zones or free customs zones Sheremetyevo, Moscow Franco-Port, Franco-Port Terminal. It is necessary to use the positive experience of foreign countries in this field.The purpose of this paper is to describe the problems of managing the territories of advanced development and free ports and to offer the government of the Russian Federation effective ways of solving these.Methodology. The author uses a dialectical method, a method of analysis and synthesis, a formal legal method, a comparative legal method.Results, scope. The author criticizes the Russian system of administration of the territories of advanced development and free ports of Vladivostok. The author points out that since each territory of advanced development and free ports of Vladivostok territory operate simultaneously on the territory of several municipalities, it is obvious that the highest exeutive authority of the subject of the Russian Federation, specifically the highest official of the subject of the Russian Federation in whose territory the сorresponding territory of advanced development. The author also proposes to extend the legal regime of the territories of advanced development and free ports to entities located in the territory of Western and Eastern Siberia. Effective organizational interaction between state and municipal authorities, the Management Company, the Supervisory and Public Councils with entrepreneurs and investors can only be ensured through the use of such a function of the authorities as coordination.Together, these measures will minimize the existing gap in the standard of living of the population and imbalance in the economic development of regions throughout Russia, and ultimately entail the accelerated economic development of the Russian Federation as a whole.The results of the study can be applied in the design of the legal regulation of creation and development of territories of advanced development and free ports.Conclusions. The author comes to the conclusion that the highest executive authority of the subject of the Russian Federation, specifically the highest official of the subject of the Russian Federation (the governor) should become the coordinating center of administration of territory of advanced development and free ports of Vladivostok. This approach will improve the business and investment climate in all (and not in the selected) constituent entities of the Russian Federation, create prerequisites for the development of their economic potential, will allow the subjects of the Russian Federation to make the most of their competitive advantages.
УДК 242.9В статье анализируются проблемы создания и развития территорий опережающего развития и свободных портов. Делается вывод, что координировать эту деятельность должно высшее должностное лицо субъекта Российской Федерации (губернатор). Также предлагается распространить правовой режим территорий опережающего раз-вития и свободных портов на субъекты, находящиеся на территории Западной и Во-сточной Сибири. 
 
Publisher Dostoevsky Omsk State University
 
Contributor

 
Date 2017-06-20
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://enforcement.omsu.ru/jour/article/view/70
10.24147/2542-1514.2017.1(2).46-53
 
Source Law Enforcement Review; Том 1, № 2 (2017); 46-53
Правоприменение; Том 1, № 2 (2017); 46-53
2542-1514
 
Language rus
eng
 
Relation http://enforcement.omsu.ru/jour/article/view/70/71
http://enforcement.omsu.ru/jour/article/view/70/72
XXI в.: Свободная зона и особый статус: монография / А.А. Городилов и др.; под ред. Е. Чирковой. – Калининград: Янтарный сказ, 2001. – 176 с.
Казанник А.И. Координационная функция местных советов депутатов трудящихся в современный период: на материалах Восточной Сибири: автореф. дис. … канд. юрид. наук / А.И. Казанник. – Иркутск, 1970. – 22 с.
Казанник А.И. Экономическое районирование в системе территориального устройства Российской Федерации / А.И. Казанник // Проблемы местного самоуправления в Российской Федерации: материалы VIII научн.-практ. конф., Омск, 22 нояб. 2012 г. – Омск: Амфора, 2013. – С. 167–173.
Потиенко Л.И. Проблемы формирования территорий опережающего развития / Л.И. Потиенко // Территория новых возможностей. Вестник ВГУЭС. – 2014. – № 3. – С. 99–105.
Костюков А.Н. Субъекты муниципально-правовых отношений / А.Н. Костюков // Конституционное и муниципальное право. – 2003. – № 1. – С. 28–34.
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).