Record Details

Municipalities as the subjects of tax administration in the Republic of Lithuania.

Law Enforcement Review

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Municipalities as the subjects of tax administration in the Republic of Lithuania.
Муниципальные образования как субъекты налогового администрирования в Литовской Республике
 
Creator Bronius Sudavicius ; Vilnius University
Бронюс Судавичюс ; Вильнюсский университет
 
Subject Self-government; tax; tax administration; tax law; taxation; tax legislation; Lithuania
Местное самоуправление; налог; налоговое администрирование; налоговое право; налоговый закон; налогообложение; Литва
 
Description УДК 342.5+347.73The subject. Article deals with problem of the participation of the municipalities in tax administration in the Republic of Lithuania.The purpose of the article is clarify how municipalities may participate in tax administration in the Republic of LithuaniaThe methodology of the research includes the analysis of Constitution and legislation of Republic of Lithuania, system analysis, logical-analytical method.Results, scope of it’s application. The existence of a unified state tax system, does not mean that the administrative-territorial unit (municipality) do not possess certain powers upon the introduction of taxes and (or) in the regulation of their collection. So, municipalities obtain part of the revenue by taxes, which rates are established by the councils of municipalities, not exceeding statutory dimensions, etc. Participation of municipalities in tax administration bases on the provisions of the Constitution on the law of the administrative territorial units to self-government and to have their own budget.Elements of centralization and decentralization, based on the recognition of the single state tax system, are combined in Lithuania in the determination of tax competence.The tax legislation of the Republic of Lithuania almost does not provide for local governments to participate in the tax collection process or in monitoring their collection.Tax laws provide the right to local authorities to refine (adjust) the individual elements of taxes, although the establishment of these elements remain the exclusive right of bodies of the state (central) authorities. Besides, local authorities have the right to establishment and the provision of common and individual tax benefits, the right to use the incomes received in the form of taxes, etc.Conclusions. Local authorities are involved in the process of tax regulation and possess a certain autonomy in this area – the Council of the municipality has the right to adjust tax rates and provide tax incentives at the expense of its budget. In exercising such rights, local self-government bodies detail the provisions of the tax laws. However, we should take into account the fact that the local authorities operate strictly in accordance with the requirements of the tax laws.
УДК 342.5+347.73В статье исследуется проблема участия муниципальных образований в деятельности по налоговому администрированию в Литовской Республике. На основе анализа Конституции и действующего налогового законодательства рассматривается деятельность органов местного самоуправления по регулированию ставок налогов, зачисляемых в бюджет муниципальных образований, а также по установлению налоговых льгот.
 
Publisher Dostoevsky Omsk State University
 
Contributor

 
Date 2017-06-20
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://enforcement.omsu.ru/jour/article/view/71
10.24147/2542-1514.2017.1(2).54-64
 
Source Law Enforcement Review; Том 1, № 2 (2017); 54-64
Правоприменение; Том 1, № 2 (2017); 54-64
2542-1514
 
Language rus
eng
 
Relation http://enforcement.omsu.ru/jour/article/view/71/73
http://enforcement.omsu.ru/jour/article/view/71/74
Sinkevičius V. Mokesčių konstitucinė doktrina: Kai kurios formavimosi problemos. Socialinių mokslų studijos social sciences studies, 2009, no. 3(3), pp. 25–51.
Medelienė A., Sudavičius B. Mokesčių teisė. Vilnius, Registrų centras, 2011.
Sudavičius B. Vietiniai mokesčiai Lietuvos Respublikoje: Savivaldybių tarybų veikla įgyvendinant mokesčių įstatymus. Central and Eastern European legal studies, 2016, no. 1, pp. 152–182.
Sudavičius B., Vasiliauskas V. The influence of European Union membership on budget planning in the Re-public of Lithuania, in: Švedas G. (ed.). Lithuanian legal system under the influence of European Union law. Vilnius, Draugų studija, 2014, pp. 481–498.
Urmonas A., Novikovas A. Europos vietos savivaldos chartijoje įtvirtintų principų įgyvendinimo vietos sa-vivaldoje ir inkorporavimo nacionalinėje teisės sistemoje ypatumai. Jurisprudencija, 2011, no. 18(3), pp. 1019–1034.
Šileikis E. Alternatyvi konstitucinė teisė. Vilnius, TIC, 2005.
Davulis G. Vietinių mokesčių koncepcija Lietuvoje. Viešoji politika ir administravimas, 2006, no. 15, pp. 20–21.
Slavinskaitė N., Kreizaitė O., Stonytė M. Gyventojų pajamų mokesčio įtaka savivaldybių pajamoms. Verslas XXI amžiuje, 2015, no. 7(2), pp. 246–252.
Gluchovski J., Patyk J. Zarys polskiego prawa podatkowego. Warszawa, LexisNexis, 2011.
Buškevičiūtė E. Mokesčių sistema. Kaunas, Technologija, 2005.
Davulis G. Lietuvos savivaldybių finansai: struktūra, raida, perspektyvos. Lietuvos statistikos darbai, 2006, no. 45, pp. 32–40.
Davulis G. Vietiniai mokesčiai ir jų perspektyvos Lietuvoje. Lietuvos statistikos darbai, 2007, no. 46, pp. 122–128.
Medelienė A., Žvaigždinienė I. Ekonominis aplinkos apsaugos mechanizmas Lietuvoje: mokesčių aspektas. Verslo ir teisės aktualijos, 2012, vol. 7(1), pp. 144–163.
Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo oficialiosios doktrinos nuostatos: 1993-2009. Vilnius, LR Konstitucinis Teismas, 2010.
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).