Record Details

CRITERIA OF THE AVIATION NOISE ASSESSMENT FOR AERODROME ENVIRONS ZONING OF THE AIRPORTS AND PROTECTIVE MEASURES JUSTIFICATION

Civil Aviation High TECHNOLOGIES

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title CRITERIA OF THE AVIATION NOISE ASSESSMENT FOR AERODROME ENVIRONS ZONING OF THE AIRPORTS AND PROTECTIVE MEASURES JUSTIFICATION
КРИТЕРИИ ОЦЕНКИ АВИАЦИОННОГО ШУМА ДЛЯ ЗОНИРОВАНИЯ ПРИАЭРОДРОМНОЙ ТЕРРИТОРИИ АЭРОПОРТОВ И ОБОСНОВАНИЯ ЗАЩИТНЫХ МЕРОПРИЯТИЙ
 
Creator Oleg Kartyshev A.
Nikolay Nikolaykin I.
Олег Картышев Алексеевич; ООО «Центр экологической безопасности ГА»
Николай Николайкин Иванович; МГТУ ГА
 
Subject аэропорт; авиационный шум; нормирование; зонирование приаэродромной территории; ограничение застройки; защита окружающей среды; airport; aviation noise; rationing; zoning of aerodrome environs; building restriction; environment protection
 
Description Problems in the sphere of an adverse ecological effect assessment of aerodrome environs aviation noise are analyzed. It is noted, that there is no modern standard and methodical base for such assessment. It is shown that when planning the build- ing, and also when developing noise-protective actions for residential areas in the zones of aviation noise increased level im- pact it’s most effectively to carry out acoustic zoning of areas near airports borders and flight routes. The system of transport sources noise rationing in Russia doesn't consider the established practice of its application. The aircraft of noisy types were actively taken out of service and aviation noise impact near the airports decreased, but the problem of noise protection, de- mands control when planning land use. Noise measurements in residential areas, near houses and inside, showed the excess of maximum allowed level values to 25-35 dBA (on equivalent value) and to 25-40 dBA (on the maximum value).As a consequence of the European states policy in the sphere of aviation noise management and of aerodrome en- virons zoning noise levels at the airports of Europe and their surroundings were stabilized and the sizes of noise contours were reduced. For different countries there was made the analysis of legislative bases of the implementation of the re-striction requirement for residential areas and the possibility of using the territory under noise impact. For rationing theaerodrome environs noise of the airports it’s offered to take a sound equivalent level in which admissible values are ranged on three zones for the main standard criterion. The authors present acoustic measurements results in houses near the airport Vnukovo on condition of using standard two-chamber trimmable and folding windows with the ventilating valve. It is shown that the popular window designs can't provide inside noise reduction at night to the standard L Amax level = 45 dBA from the aviation source creating noise L Amax > 75 dBA; sound insulation efficiency of the used blocks is insufficient. Crite- ria of aviation noise assessment for zoning of the domestic airports aerodrome environs are offered.
Анализируются проблемы в сфере оценки неблагоприятного экологического воздействия авиационного шума на приаэродромную территорию. Отмечается, что отсутствует современная нормативно-методическая база для такой оценки. Показано, что при планировании застройки, а также при разработке шумозащитных мероприя- тий для жилых комплексов в зонах повышенного уровня воздействия авиационного шума наиболее эффективно проводить акустическое зонирование территории вблизи границ аэропортов и трасс полетов воздушных судов. Система нормирования шума транспортных источников в РФ не учитывает сложившуюся практику его примене- ния. Самолеты шумных типов активно выводились из эксплуатации, и воздействие авиационного шума вблизи аэропортов уменьшилось, но проблема защиты от шума требует контроля при планировании землепользования. Измерения шума на территории поселений, на придомовой территории и в жилых помещениях показали превыше- ния значений предельно допустимых уровней до 25-35 дБА (по эквивалентному значению) и до 25-40 дБА (по максимальному значению).Вследствие политики европейских государств в сфере управления авиационным шумом и зонирования приаэродромных территорий уровни шума в аэропортах Европы и их окрестностях стабилизировались и сократи- лись размеры контуров шума. Для разных стран проведен анализ законодательных основ реализации требования ограничения жилой застройки и возможности использования территории, подверженной воздействию шума. Пред- ложено для нормирования шума на приаэродромных территориях аэропортов за основной нормативный критерий принять эквивалентный уровень звука, допустимые значения которого ранжированы по трем зонам. Приводятся результаты акустических измерений в домах вблизи аэропорта Внуково при условии применения стандартных двухкамерных поворотно-откидных окон с вентиляционным клапаном. Показано, что повсеместно применяемые оконные конструкции не могут в ночное время суток обеспечить снижение шума до нормативного уровня LАмах = 45 дБА внутри помещений от авиационного источника, создающего шум LАмах > 75 дБА; эффективности звукоизоляции применяемых блоков недостаточно. Предлагаются критерии оценки авиационного шума для зони- рования приаэродромной территории отечественных аэропортов.
 
Publisher Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
 
Date 2017-06-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/1078
 
Source Civil Aviation High TECHNOLOGIES; Том 20, № 3 (2017); 30-40
Научный вестник МГТУ ГА; Том 20, № 3 (2017); 30-40
2542-0119
2079-0619
 
Language rus
 
Relation http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/1078/953
СН 2.2.4/2.1.8.562-96. Шум на рабочих местах, в помещениях жилых, общественных зданий и на территории жилой застройки: Санитарные нормы [Электронный ресурс]. URL: http://gostbank.metaltorg.ru/data/norms_new/sanpin/1.pdf (дата обращения 09.02.2017)
Hupe J. Environmental Report. ICAO, 2016. Pp. 8-9 [Электронный ресурс]. URL: http://www.icao.int/environmental-protection/Pages/ENV2016.aspx (дата обращения 09.02.2017)
Картышев О.А. Построение зон воздействия авиационного шума вблизи аэропор- тов // Научный Вестник МГТУ ГА. 2010. № 160. С. 148-158
О состоянии и проблемах организации государственного санитарно-эпиде- миологического надзора за санитарно-защитными зонами аэропортовых комплексов на терри- тории РФ // Решение коллегии Роспотребнадзора от 21.06.2013 [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=EXP;n=430310#0 (дата обращения 09.02.2017)
Regulation 598/2014 of the European Parliament and the Council of 16 April 2014 on the es- tablishment of rules and procedures with regard to the introduction of noise related operating re- strictions at Union airports within a Balanced Approach and repealing Directive 2002/30/EC. Noise in Europe 2014. European Aviation Environmental Report, 2014, no. 10, pp. 65-78 [Электронный ресурс]. URL: http://www.easa.europa.eu/eaer/references? (дата обращения 11.02.2017)
Seritt Scott L. Recommendation for Approval Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport; Atlanta, Georgia: Airport Noise Compatibility program (NCP): Memorandum: 24/01/2008. Record of Approval FAR Part 150 Noise Compatibility Program. FAA. 2008 [Электрон- ный ресурс]. URL: https://www.faa.gov/airports/environmental/airport_noise/part_150/states/ga/media/ roa_geor gia_012408.pdf (дата обращения: 12.02.2017 г.)
Handling Noise Insulation Programs that Are Currently Underway. FAA. Airports. Airport Planning and Environment Division: Issued on 17.08.2012. FAA. 2012. 4 p. [Электронный ресурс]. URL: https://www.faa.gov/airports/environmental/airport_noise/media/handling-part-150- noise-programs-currently-underway.pdf (дата обращения 11.02.2017)
Kartyshev O.A. Using Ecoflight building software suite for predictive assessment and de- velopment of compensation measures to mitigate impacts of aircraft noise in areas near airports / Oleg A. Kartyshev, Michael O. Kartyshev. ICAO Environmental Report, 2016, pp. 56-59
Schomer P. Evaluating Methods for Determining Interior Noise Levels Used in Airport Sound Insulation Programs: ACRP Report 152 / Paul Schomer, Jack Freydag, Randy Waldeck. Na- tional Academy of Sciences, 2017, Washington, 150 p. [Электронный ресурс]. URL: https://www.nap.edu/catalog/23473/evaluating-methods-for-determining-interior-noise-levels-used-in- airport-sound-insulation-programs (дата обращения 11.02.2017)
Standard Guide for Field Measurements of Airborne Sound Insolation of Building Facades and Façade Elements. ASTM International Standard E966-10, ASTM, 2011, 15 p. [Электронный ре- сурс]. URL: https://www.astm.org/DATABASE.CART/HISTORICAL/E966-10.htm (дата обраще- ния 12.02.2017)
Николайкин Н.И. Экологическая безопасность. Промышленно-транспортные и энергетические узлы: монография / Н. Николайкин, Н. Николайкина. Saarbrucken. Deutschland: Verlag LAP LAMBERT Academic Publishing, 2016, 385 p
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).