FATIGUE AS A HAZARDOUS FACTOR FOR FLIGHT SAFETY
Civil Aviation High TECHNOLOGIES
View Archive InfoField | Value | |
Title |
FATIGUE AS A HAZARDOUS FACTOR FOR FLIGHT SAFETY
УТОМЛЕНИЕ КАК ФАКТОР ОПАСНОСТИ ДЛЯ БЕЗОПАСНОСТИ ПОЛЕТОВ |
|
Creator |
M. Alexander Lushkin; "UTair Aviation"
N. Irina Kormilitsyna; "UTair Aviation" Александр Лушкин Михайлович Ирина Кормилицына Николаевна |
|
Subject |
flight safety; crew resource management; pilot’s error; risk factor; fatigue; fatigue risk management system (FRMS); безопасность полетов; человеческий фактор; ошибка пилота; фактор опасности; утом- ляемость; система управления рисками; связанными с утомляемостью (СУРУ)
|
|
Description |
The main priority of any air company activity and the main condition for its development is the achievement of the highest flight safety level. Significant positive results in this area have been recently achieved, hence, the relative stagna- tion of indexes, reflecting the flight safety as a condition of air transport system, has been revealed. It has become evident that the present accident prevention philosophy seems to be exhausted, and at the current stage of development it doesn’t allow to make a breakthrough in the solution of all the problems, which air companies face in this respect. In the perspec- tive to find new ways to solve the existing tasks, in 2011, International Civil Aviation Organization Council adopted fatigue risk management international standards as an alternative for the traditional approach to managing crewmember fatigue by prescribing limits on maximum daily, monthly and yearly flight and duty hours. It’s a well-known fact that state of fatigue has a special place among the functional states, which are professionally significant for airmen work and which are the key link in “man-aircraft-environment” system.In this article, fatigue is considered to be a risk factor that contributes to the formation and development of crew violations and errors in the process of piloting the aircraft. We have analyzed the characteristics and reasons leading to in- flight fatigue and estimated its influence on crew performance, considering the interrelation between them. The article specifies the methods and techniques to measure pilots fatigue; besides it has been substantiated the necessity of fatigue risk management system development in airlines to effectively ensure the flight safety.
Важнейшим приоритетом деятельности любой авиакомпании и необходимым условием ее движения впе- ред является достижение максимально высокого уровня безопасности полетов. За последние несколько лет в дан- ной области удалось добиться значительных положительных результатов, однако обнаружилась относительная стагнация показателей, отражающих безопасность полетов как состояние авиационной транспортной системы. Стало очевидным, что существующая идеология предотвращения авиационных событий себя исчерпала и на со- временном этапе развития гражданской авиации не позволяет совершить прорыв в решении всего объема задач, стоящих перед авиакомпаниями по данному направлению. С целью поиска новых подходов для решения имею- щихся задач Совет Международной организации гражданской авиации в июне 2011 года принял международные стандарты по системам управления рисками, связанными с утомляемостью, в качестве альтернативы нормативным ограничениям полетного и рабочего времени с учетом утомления экипажей. Ведь не секрет, что среди функцио- нальных состояний, профессионально значимых для деятельности авиационных специалистов, являющихся клю- чевым звеном в системе «человек - воздушное судно - среда», особое место занимает состояние утомления.В предложенной статье утомление рассматривается как фактор опасности, обуславливающий формирова- ние и развитие нарушений и ошибок экипажа в процессе пилотирования воздушного судна. Проведены анализ признаков и причин возникновения и развития утомления в полете и оценка его влияния на работоспособностьэкипажа, рассмотрена их взаимосвязь. Представлены методы и методики определения утомления пилотов, обосно-вана необходимость разработки системы управления рисками, связанными с утомляемостью, в авиакомпаниях сцелью эффективного обеспечения безопасности полетов. |
|
Publisher |
Moscow State Technical University of Civil Aviation (MSTU CA)
|
|
Date |
2017-06-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/1088
|
|
Source |
Civil Aviation High TECHNOLOGIES; Том 20, № 3 (2017); 131-138
Научный вестник МГТУ ГА; Том 20, № 3 (2017); 131-138 2542-0119 2079-0619 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://avia.mstuca.ru/jour/article/view/1088/963
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|