RESEACH OF CONSUMER PREFERENCES IN THE MOSCOW SMARTPHONE MARKET
Voprosy statistiki
View Archive InfoField | Value | |
Title |
RESEACH OF CONSUMER PREFERENCES IN THE MOSCOW SMARTPHONE MARKET
ИССЛЕДОВАНИЕ ПОТРЕБИТЕЛЬСКИХ ПРЕДПОЧТЕНИЙ НА МОСКОВСКОМ РЫНКЕ СМАРТФОНОВ |
|
Creator |
N. Zvezdina V.; National Research University Higher School of Economics
A. Sorokin S.; Plekhanov Russian University of Economics Н. Звездина В.; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» А. Сорокин С.; Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова |
|
Subject |
survey;information technology;Internet;smartphone;mobile devices;Internet-technology;statistical modeling
обследование;информационные технологии;Интернет;смартфон;мобильные устройства;интернет-технологии;статистическое моделирование |
|
Description |
As it is generally known, market of cutting edge technological devices (smartphones, tabs, etc.) is one of the most dynamic, competitive and knowledge intensive market in world. Thanks to that, market leaders always have to chase the latest tendencies and trends, in order to be in sync with consumers’ preferences. In this article authors present their study, conducted in 2016 year and focused on consumers’ preferences in Moscow smartphone market. In order to obtain information about such preferences, authors used Google Forms platform. This platform, being able to conduct audience survey, provided authors with reliable information, answering the three types of questions: social-demographic; questions focused on respondents’ consumer attitude to smartphones and their intended use and cluster allowing to simulate the optimal combination of smartphone characteristics when choosing its model by a consumer.Generally, this audience survey, designed by authors as a questionnaire, divides all the questions, described above, into two following blocks: first block contains general social-demographic questions such as respondent’s sex, age, marital status, professional specialty and work experience, while the second block includes respondents’ individual preferences in smartphones’ choice. Using both parts of the survey, authors made a full processing of the data obtained and then conducted conjoint analysis of consumers’ choice. The conducted study allowed to identify the most influential factors on the Muscovites’ choice of smartphones’ functions and their target use. For instance, for 73% of respondents questioned camera was the most valuable function of a smartphone, while 64% of them permanently use their smartphones for Internet communications. The authors also found the statistically proven dependence between the frequency and length of smartphone’s use and social-demographic factors. In addition to the abovementioned analysis, authors presented and described the structure of respondents’ preferences.In the course of this study the authors managed to gather a large amount of source data that allows comprehensive analysis of the target field. In conclusion, it is necessary to add that the obtained results may be useful for market players of cutting edge technological devices and for anyone, interested in information technologies development in modern society.
статье приводятся результаты проведенного авторами в 2016 г. исследования потребительских предпочтений на московском рынке смартфонов. Авторы проанализировали характер развития рынка высокотехнологичных устройств (смартфонов, планшетов и т. п.), обусловленный динамизмом инновационных технологий и сложной структурой спроса, формируемой индивидуальными потребителями. Анкета обследования включала три основных блока вопросов: социально-демографическую часть; вопросы, характеризующие потребительское отношение респондентов к смартфонам и их целевое использование; а также блок вопросов, позволяющих смоделировать оптимальное сочетание характеристик смартфона при выборе его модели потребителем.В статье изложены результаты статистической обработки первой и второй частей анкеты. Были выявлены факторы, влияющие на выбор функций смартфонов и цели использования смартфонов москвичами, обнаружены статистически доказанные взаимосвязи между частотой и продолжительностью пользования смартфонами и социально-демографическими характеристиками. Подробно описаны основные группы потребителей рынка смартфонов.В ходе данного исследования авторами был собран большой объем исходной статистической информации, который позволяет провести комплексный анализ изучаемой области. Результаты исследования могут быть полезны участникам рынка высокотехнологичных устройств, а также всем, кто интересуется развитием информационных технологий в современном обществе. |
|
Publisher |
Information and publishing center "Statistics of Russia"
|
|
Contributor |
—
Российский экономический университет им. Г.В.Плеханова |
|
Date |
2017-08-23
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/537
|
|
Source |
Voprosy statistiki; № 7 (2017); 41-51
Вопросы статистики; № 7 (2017); 41-51 2313-6383 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://voprstat.elpub.ru/jour/article/view/537/490
Абдрахманова Г.И. и др. Информационное общество: востребованность информационно-коммуникационных технологий населением России . М.: НИУ ВШЭ, 2015. Баранов С.В., Скуфьина Т.П. Информационно-коммуникационные технологии и экономическое развитие регионов России: поиск зависимостей и перспективных направлений регулирования // Вопросы статистики. 2014. № 5. С. 41-53. Жеребин В.М., Алексеева О.А., Ермакова Н.А. Цифровой раскол как новый фактор социальной стратификации // Вопросы статистики. 2015. № 5. С. 35-47. Назаров М.М. Телевидение и интернет: типология российского медиапотребления // Социологические исследования. 2014. № 6. С. 116-126. Реутов Е.В., Тришина Т.В. Интернет-практики и информационные предпочтения населения // Социологические исследования. 2015. № 4. С. 140-148. Аббакумов В.Л., Лёзина Т.А. Бизнес-анализ информации. Статистические методы. М.: Экономика, 2009. Захарова Т.А., Кутлалиев А.Х. Метод совместного анализа как инструмент изучения предпочтений потребителей // Социология: методология, методы и математическое моделирование. 2009. № 28. С. 5-28. Караев В.Ю., Балабанов А.С. Совместный анализ в практике исследований рынка // Маркетинг в России и за рубежом. 2008. № 2. С. 3-17. Караев В.Ю., Балабанов А.С. Совместный анализ в практике исследований рынка (окончание статьи) // Маркетинг в России и за рубежом. 2008. № 5. С. 7-15. Никитина О.В. Статистический анализ потребительских предпочтений в электронной коммерции // Вопросы статистики. 2015. № 6. С. 46-52. |
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). |
|