Comparative reference of accommodation tension in schoolchildren of junior classes depending on emotional state
Ophthalmology
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Comparative reference of accommodation tension in schoolchildren of junior classes depending on emotional state
Сравнительная характеристика напряжения аккомодации у школьников младших классов в зависимости от эмоционального состояния |
|
Creator |
L. Fedorischeva E.
K. Eremenko U. N. Aleksandrova N. Л. Федорищева Е.; ГОУ ВПО Саратовского государственного медицинского университета им. В. И. Разумовского Минздрава РФ К. Еременко Ю.; ГОУ ВПО Саратовского государственного медицинского университета им. В. И. Разумовского Минздрава РФ Н. Александрова Н.; ГОУ ВПО Саратовского государственного медицинского университета им. В. И. Разумовского Минздрава РФ |
|
Subject |
reserve of relative accommodation; familiar tone of accommodation; familiar excess tension of accommodation
запас относительной аккомодации; привычный тонус аккомодации; привычно-избыточное напряжение аккомодации |
|
Description |
Purpose: to study the change of adaptation mechanisms in children of junior classes during working on close distance depending on their psychoemotional state.Methods: 52 children of the second classes of grammar school were included into the study. There were allocated 30 emotional labile schoolchildren with choleric temperament. The children were examined by pediatrician, neurologist and in laboratory. Standard ophthalmic examination was performed. Accommodation was examined by subjective (reserve of relative accommodation) and objective (familiar tone of accommodation) methods.Results: All children had low reserve of relative accommodation (RRA) and high familiar tone of accommodation (FTA) in the end of educational week especially in emotional labile children. After course of treatment (hygiene of visual activity; restoration of accommodation and therapy of visual tiredness; gymnastics for cervical spine; preparations with microelements, vitamins C,E, B-carotene; fenibute) RRA was increased and FTA was decreased even in emotional labile children.Conclusion: There is correlation between refractive-accommodative apparatus and psychoemotional state in schoolchildren ofjunior classes.
Цель. Изучение изменения приспособительных механизмов у детей младших классов при работе на близком расстоянии в зависимости от их психоэмоционального состояния.Методы. В исследование включено 52 ребенка 2‑х гимназических классов. Выделены 30 эмоционально лабильных школьников, имеющих холерический темперамент. Дети обследованы у педиатра, невролога, проведены лабораторные исследования, а также офтальмологическое обследование по стандартной схеме. Проводили оценку состояния аккомодации субъективным (путем определения запаса относительной аккомодации) и объективным (привычный тонус аккомодации) методами.Результаты. У всех детей определено снижение запаса относительной аккомодации (ЗОА) к концу учебной недели и увеличение привычного тонуса аккомодации (ПТА), особенно, у эмоционально лабильных детей. После проведенного лечения (гигиена зрительного труда; восстановление аккомодации и лечение симптомов зрительного утомления; гимнастика для шейного отдела позвоночника; препараты, содержащие микроэлементы, витамины С, Е, бета-каротин; фенибут) отмечено увеличение ЗОА и уменьшение ПТА, даже у эмоционально лабильных детей.Заключение. У школьников младших классов установлена зависимость рефракционно-аккомодационного аппарата от психоэмоционального состояния. |
|
Publisher |
Ophthalmology
Офтальмология |
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2014-07-11
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://www.ophthalmojournal.com/index.php/opht/article/view/109
|
|
Source |
Ophthalmology; Том 10, № 3 (2013); 54-57
Офтальмология; Том 10, № 3 (2013); 54-57 1816-5095 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://www.ophthalmojournal.com/index.php/opht/article/view/109/100
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
|
|