Record Details

Efficiency of teaching patients with early-stage rheumatoid arthritis

Modern Rheumatology Journal

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Efficiency of teaching patients with early-stage rheumatoid arthritis
Эффективность о бучения больных ревматоидным артритом на ранней стадии заболевания
 
Creator Evgenia Orlova Vladislavovna; V.A. Nasonova Research Institute of Rheumatology
D. Karateev E.; V.A. Nasonova Research Institute of Rheumatology
Евгения Орлова Владиславовна; ФГБНУ «Научно-исследовательский институт ревматологии им. В.А. Насоновой»
Д. Каратеев Е.; ФГБНУ «Научно-исследовательский институт ревматологии им. В.А. Насоновой»
 
Subject
ранний ревматоидный артрит; обучение пациентов; образовательная программа
 
Description Education programs are an important part of the management of patients with rheumatoid arthritis (RA).Objective: to develop a unified model of an education program for RA patients and to evaluate its efficiency at the early stage of the disease.Material and methods. A group education program was worked out with the support of the All-Russian public organization of the disabled “The Russian rheumatology organization “Nadezhda” (Hope)” and encompassed 4 daily classes lasting 90 min. All information was presented by a multidisciplinary team of specialists (rheumatologists, a cardiologist, a psychologist, a physiotherapist, and a physical trainer). The study included 55 patients with early RA (89.1% of women aged 18 to 62 years; the duration of the disease was 2 to 22 months); of them 25 were taught using the education program (a study group); 30 received drug therapy only (a control group). Following 3 and 6 months, the number of tender and swollen joints, erythrocyte sedimentation rate (ESR), C-reactive protein (CRP), and pain were determined applying a 100-ml VAS, DAS28, HAQ, and RAPID3. Adherence to non-drug treatments was assessed employing a special patient questionnaire.Results. Three and six months after being taught, two patient groups showed increases in adherence to joint protection methods by 13 and 10 times (p<0.01), regular physical training by 4 and 3.25 times (p<0.01), uses of orthoses for the wrist joint by 2 times and 75% (p<0.01) and knee orthoses by 33.3 and 50.0% (p<0.01), and orthopedic insoles by 71.4 and 57.1% (p<0.01), respectively. Following 6 months, there were statistically significant differences between the two groups in most parameters (p<0.05), except for ESR, CRP, and DAS28 (p>0.05). Further more, a good response to treatment was significantly more common in these periods, as shown by the EULAR response criteria (DAS28): 56.3% versus 40% in the control group (p<0.05).Conclusion. The education program decreases the intensity of pain syndrome and improves the functional status and quality of life of patients with early RA within 6 months. Patient education enhances adherence to non-drug treatments. The highest positive result was achieved just 3 months later; it slightly tailed off at 6 months. This necessitates re-education in succeeding 3–6 months.
Образовательные программы являются важной частью ведения больных ревматоидным артритом (РА).Цель исследования – разработать унифицированную модель образовательной программы для больных РА и оценить ее эффективность в ранней стадии заболевания.Материал и методы. Групповая образовательная программа была разработана при поддержке Общероссийской общественной организации инвалидов «Российская ревматологическая ассоциация «Надежда»» и состояла из 4 ежедневных занятий по 90 мин. Вся информация была представлена мультидисциплинарной командой специалистов (ревматологи, кардиолог, психолог, физиотерапевт, инструктор по лечебной физкультуре – ЛФК). В исследование включено 55 больных ранним РА (89,1% женщин, возраст – от 18 до 62 лет, давность заболевания – от 2 до 22 мес), из них 25 прошли обучение по образовательной программе (основная группа), 30 получали только медикаментозную терапию (контрольная группа). Через 3 и 6 мес определяли число болезных и припухших суставов, СОЭ, СРБ, боль по 100-миллиметровой ВАШ, DAS28, HAQ, RAPID3. Приверженность немедикаментозным методам лечения оценивали по специальному опроснику для пациентов.Результаты исследования. Через 3 и 6 мес после обучения в двух группах больных увеличилась приверженность методам защиты суставов в 13,0 и 10,0 раз (р<0,01), регулярным занятиям ЛФК в 4,0 и 3,25 раза (р<0,01), ортезированию лучезапястного сустава в 2,0 раза и на 75,0% (р<0,01), коленного сустава на 33,3 и 50,0% (р<0,01), использованию ортопедических стелек на 71,4 и 57,1% (р<0,01) соответственно. Через 6 мес существовали статистически достоверные различия двумя между группами по большинству параметров (р<0,05), кроме СОЭ, СРБ, DAS28 (р>0,05). Кроме того, в эти же сроки достоверно чаще регистрировался хороший ответ на лечение по критериям EULAR (DAS28): 56,3% против 40,0% в контрольной группе (р<0,05).Выводы. Образовательная программа снижает интенсивность болевого синдрома, улучшает функциональный статус и качество жизни больных ранним РА в течение 6 мес. Обучение пациентов повышает приверженность немедикаментозным методам лечения.Максимальный положительный результат был достигнут уже через 3 мес, к 6-му месяцу эффект несколько угасал. Это диктует необходимость повторного обучения в последующие 3–6 мес.
 
Publisher IMA-PRESS, LLC
 
Contributor early rheumatoid arthritis
patient education
education program

 
Date 2014-12-03
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://mrj.ima-press.net/mrj/article/view/571
10.14412/1996-7012-2014-4-25-32
 
Source Modern Rheumatology Journal; Том 8, № 4 (2014); 25-32
Современная ревматология; Том 8, № 4 (2014); 25-32
2310-158X
1996-7012
10.14412/1996-7012-2014-4
 
Language rus
 
Relation http://mrj.ima-press.net/mrj/article/view/571/546
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Авторы, публикующие в данном журнале, соглашаются со следующим:Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договорённости, касающиеся не-эксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге), со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).